Bij de politie werken, wat moet ik doen?

Ik ben 23 en heb interesse om bij de politie te gaan werken als surveillant als begin. Ik heb mbo-3 diploma van verkoop(detailhandel). Ik wil graag een BBL-opleiding dat ik kan werken en loon krijgen plus dabbij studeren. Mijn vraag is bij welke school moet ik me inschrijven om dat kunnen gaan doen. Ik heb op internet naar gezocht maar ik kon geen nuttige info vinden, er staat altijd dat ik moet me bij corps inschrijven, maar verder staat nergens bij welke school moet ik gaan volgen en waar dat het mogelijk is ( ik kom uit midden-limburg). Ik hoor het graag als iemand me kan hiermee helpen want ik weet dat het is bijna eind van het leerjaar en ik zou me snel moeten inschrijven en ik zou screening moeten ondergaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je wilt bij de politie, maar je gaat niet bij de politie informeren hoe dat moet?
Je wilt bij de politie, maar je kent niet het fenomeen politie-academie?
Je wilt bij de politie, maar je kunt zelf geen nuttige informatie vinden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoveel mogelijk boeven vangen en bekeuringen uitschrijven!

Antwoorden (1)

Het politieonderwijs is duaal onderwijs. Duaal wil zeggen: leren in de praktijk én op de onderwijslocaties van de Politieacademie of aan de partner onderwijsinstellingen (bijvoorbeeld hogescholen en ROC’s). Leren op het onderwijsinstituut en leren in het korps wisselen elkaar af gedurende de opleiding. In het initiële onderwijs gebeurt dat per kwartiel – een periode van ongeveer twaalf weken. In het postinitiële onderwijs gebeurt dat doorgaans in deeltijd, in een ritme van enkele dagen onderwijs aan het instituut per twee weken, waarbij in de tussenliggende tijd in de praktijk wordt geleerd en gewerkt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een opleiding tot Politie werk dus niet zoals andere opleidingen. Je hebt geen BOL/BBL etc.

Om te studeren aan de politie academie moet je solliciteren bij een politie corps. Deze zullen dan een intakegesprek afnemen en kijken of je geschikt bent.

Als je hier doorheen komt, zul je een aantal tests moeten ondergaan. Dit neemt zo'n 2 dagen in beslag.
Hieronder vallen een sport test, een intelligentie test, en een psychologische test (incl. rollenspellen).

Hiervan wordt een rapport opgemaakt en naar je opgestuurd. Je hebt dan zelf de keuze of je je rapport doorstuurt naar de politie. Als je dit doet, zal de politie kijken of je goed genoeg bent, en dan kun je zo goed als beginnen met je opleiding.