om hoelaat is het voormiddag, om hoelaat is het namiddag?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
50.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om hoelaat?

Het beste antwoord

n de standaardtaal in Nederland wordt met voormiddag en namiddag (met de klemtoon alleen op de eerste lettergreep) doorgaans de tijd bedoeld respectievelijk aan het begin van de middag (ongeveer 12-14 uur) en aan het eind van de middag (ongeveer 16-18 uur). Voormiddag is in deze betekenis overigens minder gebruikelijk dan namiddag.

In de standaardtaal in België hebben voormiddag en namiddag (met de klemtoon op de eerste of de tweede lettergreep) betrekking op respectievelijk het tweede deel van de ochtend (ongeveer 9-12 uur) en de tijd tussen het middaguur en het begin van de avond (ongeveer 12-18 uur).

Toelichting
De woorden voormiddag en namiddag zijn terug te voeren op voorzetselgroepen: voor de middag en na de middag. De oorspronkelijke betekenis van middag is letterlijk 'het midden van de dag', dus 'middaguur' (12 uur). Voormiddag en namiddag betekenen dan dus oorspronkelijk 'gedeelte van de dag voor het middaguur' respectievelijk 'gedeelte van de dag tussen het middaguur en de avond'. In België zijn dat nog steeds de gangbare betekenissen van middag, voormiddag en namiddag.
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De scheidslijn wordt aangegeven door de klok van 12 uur. Negen uur 's morgens is 9.00 am en negen uur 's avonds is 9.00 pm.
Amadea