Hebben banken beleid voor klanten die straks nog met XP werken en (daardoor) digitaal beroofd worden?

Zoals ik het begrijp lossen banken de problemen met cybercriminaliteit altijd op zodat je als klant altijd veilig bent. Maar hebben banken ook uitzonderingsbeleid speciaal voor onveilig gebruik van hun services zoals internetbankieren met OS'en waar geen ondersteuning meer voor is? Waarschuwen banken ook zelf voor die gevaren en vooral, stellen ze je nog schadeloos als je straks met XP-gebruik beroofd bent? (Ervan uitgaande dat ze dat kunnen natrekken).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
SimonV
10 jaar geleden
Bij Radar werd gemeld dat er altijd gekeken wordt naar de omstandigheden.
Van een computerexpert mag verwacht worden dat hij geen XP meer gebruikt, bij een omaatje van 80 zal bij een claim coulanter worden opgetreden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daar kwam ook vooral in dat de regels niet duidelijk zijn voor de gemiddelde Nederlander. Ook vind ik het flutregels, een virusscanner moet je hebben, en iOS?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
+ Goeie vraag!

Het beste antwoord

Nederlandse banken adviseren hun klanten na 8 april geen Windows XP meer te gebruiken bij het internetbankieren op hun computer.

(...)

Voor internetbankieren geldt het advies met nog meer klem omdat daarvoor vanaf 1 januari nieuwe regels gelden. Een belangrijke verandering is dat het nu het de verantwoordelijkheid van de consument zelf is om goed beveiligd te zijn tegen virussen. Alleen als de gebruiker zich aan die strengere regels houdt, schrijft nos.nl, heeft die recht op een compensatie als het fout gaat.

(einde quote)

De banken zeggen het niet 1-op-1, maar uit het bovenstaande mag je concluderen dat wanneer je straks digitaal beroofd wordt en het feit dat dat succesvol is geweest omdat je XP nog gebruikte zal dus aanleiding zijn om niet (alle) schade te vergoeden. Je loopt dus een behoorlijk risico door te telebankieren met XP !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idem bij Belgische banken: KBC heeft al diverse boekhoud- en informaticaklanten van mij bericht dat zij van XP moesten updaten. Ik installeer dan Windows 7 en plaats tegelijk een SSD (solid state disk, een schijf die op geheugenchips werkt dus en uitermate snel is onder Windows 7 die TRIM ondersteunt in tegenstelling tot XP), zodat de oude toestellen dikwijls sneller worden dan de nieuwe en voor een beperkte prijs. Je loopt echter NIET een groter risico met XP omwille van XP maar door het beleid van Microsoft daarin dat max. internet explorer 8 ondersteunt. Mijn ervaring is dat dit een goedkoop excuus is om zeker 100 EUR extra te verdienen aan een Windows 7 32-bit op een oud toestel (ik verdien er ook aan, maar zeg dat ook eerlijk tegen mijn klanten zonder bedrog), want bijv. met Google Chrome ben je ook op een oude Windows XP relatief veilig als je normaal surfgedrag vertoont. Het grote gevaar komt, zoals altijd, vooral van sekssites die bijv. bepaalde webpagina's zo gaan instellen dat je niet uit je browser raakt zonder op een pagina te klikken waar de vraag staat "Bent u zeker dat u deze pagina wil verlaten?" en met een knop met 'JA' en een knop 'NEE' zonder dat u weet wat er van code aan die knop 'JA' hangt want het kruisje rechtsboven is weg, of werkt zelfs niet meer. Als je tegenkomt dat je niet uit je browser raakt, en je werkt met XP, dan moet je altijd meteen of 'AFMELDEN' klikken, die je browser dan zal forceren te sluiten zonder dat er iets kwalijks gebeurt. Natuurlijk verdienen Microsoft en de hardwareproducenten graag een nieuwe PC's, maar we mogen niet vergeten: Uw PC veroudert NOOIT en wordt NOOIT trager. Enkel de windowsupdates en software die u bij installeert (Office op kop) doet uw oude PC trager werken... Deels bewust commercieel, deels onbedoeld door de toenemende internetbedreigingen. Ook Macs beginnen hier trouwens al van te weten (een Mac is trouwens nooit multi-tasking geweest!), Linux blijft redelijk goed nog, maar ook daar zijn toch al keyboardloggers gevonden, weeral via foute internetpagina's.

Andere antwoorden (1)

"In de toelichting staat dat software op apparaten zoals computers, tablets en smartphones, die voor bankzaken gebruikt worden, moet worden voorzien van de laatste beveiligingsupdates. De NVB doelt hiermee niet alleen op het OS, maar ook op beveiligingssoftware als virusscanner en firewall. Daarmee lijkt de NVB het gebruik van beveiligingssoftware voor apparaten als computers en mobiele apparaten indirect ook als voorwaarde te stellen."
(...)
"Als consumenten schade lijden, maar deze veiligheidsregels niet hebben nageleefd, dan lopen ze kans dat ze zelf op moeten draaien voor het bedrag dat zonder toestemming van de rekening is gehaald. Wie de regels wel opvolgt, maakt wel aanspraak op de wettelijke verplichting voor banken om het schadebedrag te vergoeden, waarbij ze overigens een eigen risico van 150 euro kunnen instellen. De NVB wijst erop dat banken op basis van hun coulancebeleid in bepaalde gevallen ook tot vergoeding kunnen overgaan als klanten zich niet aan de regels hebben gehouden. "

Je komt in de gevarenzone, dus de kans dat je het vergoed krijgt is niet zeker.