Stel, je gaat naar een andere school, dan raak je al je vrienden kwijt. Wat nu?

Vervolg op mijn vraag: 'Als je gepest wordt op school, kan je dan beter naar een andere school?'

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, das raar.
Ik heb hier net op geantwoord maar nu is het antwoord al weer weg :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow, stom!
Ik keek naar de avatar inplaats van de vraag :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent 33 jaar. Gaat die vraag over jezelf of heb je vanmiddag de kinderen en wil je moeder eens te kijk zetten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WJHM, alsjeblieft zeg!

Het beste antwoord

Dat is heel spannend! Als je gepest bent, zit je waarschijnlijk in een bepaald gedragspatroon: laag zelfvertrouwen, moeilijk grenzen aan kunnen geven, je afhankelijk opstellen tegenover mensen die aardig voor je zijn, 'plakken'. Ook kan je je te snel aangevallen voelen en daardoor te snel in de verdediging schieten.
Ga eens op zoek naar assertiviteitstrainingen, die kunnen je helpen om uit die patronen te raken en geven een stevige basis mee om daarvanuit een nieuwe start te maken.
Bereid deze stap goed voor, anders kan het gebeuren dat je op de nieuwe school weer gepest wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt.

Andere antwoorden (5)

Aan je eerste vraag te horen had dat kind dus niet zoveel vrienden op die andere school. Dus zo'n groot probleem is het niet. Natuurlijk heb je nog mobiel, msn en 100 andere manieren om met elkaar te communiceren.
En natuurlijk ook nieuwe vrienden maken. Als kinderen een spelletje doen, vraag dan of je mee mag doen. En voor dat je het weet ga je bij iemand thuis spelen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zal je al je vrienden kwijt raken?
Inmiddels zit ik op het hoger onderwijs, maar met de echte kameraden van het middelbaar onderwijs ga ik nog steeds (veel) om.

Je moet natuurlijk zelf ook het e.e.a. doen om in contact te blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al het goede qua verandering heeft ook altijd een keerzijde. Daarom is verandering altijd zo moeilijk om door te zetten. Je zult moeten afwegen wat nu het belangrijkste is voor je.

Ik zou het zo zien, een nieuwe school geeft een nieuw begin en ook nieuwe vrienden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is hier wat het zwaarst weegt.
Zijn de pesterijen zo extreem dat het kind van school af wil om vervolgens zijn vrienden niet (dagelijks) meer te zien?
Of vind het kind de vrienden belangrijker en blijft het liever op de school waar hij zo gepest wordt?
In het laatste geval zou je kunnen aannemen dat het gepest helemaal niet zo erg is.

Bespreek met het kind waar zijn voorkeur ligt.
Vraag hoe goed de relatie met deze vrienden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je eerste vraag, nee je raakt niet snel al je vrienden kwijt. Wel als je bv naar de andere kant van het land verhuisd, dan wordt het wel moeilijker om contact te houden. Via msn enzo lukt dat wel, maar als je elkaar nooit meer ziet wordt het toch minder en binnen de kortste keren heb je nieuwe vrienden.
Als je gepest wordt op school kan het best een goede keuze zijn om van school te veranderen, een nieuwe start maken kan best helpen. Maar dan is het wel verstandig, om stevig in je schoenen te gaan staan, zodat hetzelfde je niet weer overkomt op de nieuwe school.
Gepest wordt eigenlijk elk kind, je moet er alleen mee leren omgaan, dat kan je een hoop ellende besparen. Daar kan je goede profesionele hulp bij krijgen als je denkt dat dat nodig is.