Hoe ver kunnen, (lees mogen) Nederlandse politie rechercheurs gaan voor het forceren van een bekentenis van een dader van een misdaad?

In deze zaak zijn diverse andere mensen verdacht geweest, waarvan enkelen hebben bekend maar achteraf toch onschuldig bleken te zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Een bekentenis is geen wettig en overtuigend bewijs. De rechter zal bij een bekennende verdachte toch met middelen zoals die in het wetboek van strafvordering staan besproken de overtuiging moeten hebben dat die persoon de misdrijf gepleegd heeft. De politie mag binnen wettelijke kaders forceren wat ze willen als het niet deugd strand het bij de rechter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze mogen geen enkele vorm van 'druk' uitoefenen op de persoon die zou moeten/kunnen bekennen. Dus erg ver mogen ze absoluut niet gaan. Het enige wat ze goed kunnen doen is vragen op verschillende manieren stellen zodat via de antwoorden van de verdachte toch indirect bekent wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veelal werken politie met bewijzen ... maar ja er zijn ook gevoels mensen actief die werken op intuitie en die een verhoogde mensen kennis hebben en zeg maar bijna kunnen ruiken dat iemand de dader is

zijn of haar staat van dienst bij de politie zal dan doorslag geven of hij verder mag werken of niet

Toegevoegd na 3 minuten:
ps ps een slimme vos zal eerder liegen bij een misdaad tegen de politie een ook meestal weinig tot geen bewijzen achter laten bij zn daad

bijna het enige dat de politie dan nog heeft aan houvast is intuitie en zal dan druk moeten uitoefenen ...

( soms ook met een valse beschuldiging als resultaat )