Moet een werkgever warme kleding beschikbaar stellen als je in +3 graden werkt?

Het is via een uitzendbureau.
Werk is 40 upw in een gekoelde loods van 3 graden.
Moet de werkgever behalve werkschoen ook warme kleding als jassen etc verstrekken?
Het staat overal onduidelijk wat je wel en niet krijgt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, dat moet als die lage temperatuur niet vermeden kan worden. Er dienen volgens de Arbowet dan maatregelen te worden getroffen om gezondheidsschade als gevolg van de kou te voorkomen. Want werken in de kou zonder goede bescherming kan leiden tot onderkoeling en bovendien neemt de productiviteit en kwaliteit van het werk erdoor af. Ledematen verstijven en de concentratie neemt af waardoor alert reageren moeilijker wordt. Dat kan dus gevaarlijk zijn.

De maatregelen kunnen bijvoorbeeld bestaan uit:
- laat de werknemers pauzeren in een warme ruimte.
- verstrek warme dranken.
- schaf gereedschap aan dat is voorzien van isolerend materiaal.
- als de temperatuur onder de 15° C is moet de werkgever (gratis) extra beschermingsmiddelen bieden, zoals warme kleding en handschoenen.
- is niet te voorkomen dat er in de kou gewerkt wordt wordt soms een koudetoeslag (extra bovenop het loon) afgesproken om werknemers een beetje tegemoet te komen. Of dat in jouw geval zo is kun je vinden in de CAO van het bedrijf. Die toeslag kun je bijvoorbeeld gebruiken voor de aanschaf van extra isolerend ondergoed.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt! Het is bijna zeker dat ik de baan heb.