Wat moet ik regelen als ik in Duitsland wil wonen, maar wel in Nederland studeer?

Ik ben in Nederland geboren en ik woon nu ook in Nederland, maar ik ga in september studeren in Nijmegen. Het is heel moeilijk om (in de buurt van) Nijmegen een kamer te vinden en ik heb als tip gekregen om ook in Duitse plaatsen net over de grens te kijken. Weet iemand wat ik hiervoor zou moeten regelen en of ik dan nog recht heb op de Nederlandse studiefinanciering/zorgtoeslag?

10 maanden geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Als je in Duitsland wilt wonen, maar in Nederland wilt studeren, moet je een aantal zaken regelen. Je moet een verblijfsvergunning aanvragen bij de Duitse autoriteiten. Daarnaast moet je een Nederlandse studentenverzekering afsluiten en je inschrijven bij de Nederlandse gemeente waar je studeert. Als je in Duitsland werkt, moet je ook een Nederlandse loonbelastingaangifte doen.
Bronnen:
5 maanden geleden
Abcde
5 maanden geleden
Bron? Volgens mij mag je als Nederlander zonder verblijfsvergunning in Duitsland wonen. Je hoeft je alleen in te schrijven bij het lokale registratiekantoor. Ook betwijfel ik zeer of je je je moet inschrijven bij de gemeente waar je studeert, dit moet naar mijn idee bij de gemeente waar je woont zijn. In Duitsland in dit geval.
Abcde
5 maanden geleden
Ik heb het opgezocht: https://www.grensinfo.nl/nl/nlvede/praktisch/verblijfsvergunning?situatie=nlvede#:~:text=Heeft%20u%20de%20Nederlandse%20nationaliteit%3F%20Of%20de%20nationaliteit,geen%20verblijfsvergunning%20nodig%20om%20naar%20Duitsland%20te%20gaan. Ook heb ik opgezocht waar je ingeschreven moet zijn als je in Nederland studeert, maar in Duitsland woont: https://www.grensinfo.nl/nl/nlvede/praktisch/uit-_en_inschrijven?situatie=nlvede
Je antwoord klopt dus niet, vandaar de min.
Nog even de studiefinanciering. Daar heb je recht op als je aan de voorwaarden voldoet: https://www.nederlandwereldwijd.nl/studiefinanciering-buitenland/studeren-nederland