Verliefdheid is voornamelijk een chemische kwestie in je hersenen. Er is dan ook zelfs te meten hoe verliefd iemand is (niet op wie...). Dus ja, er zijn verschillende gradaties, net als met dronken zijn. Alhoewel hier niet direct een schaal aan verbonden is.

Gemiddeld gezien is na 7 jaar verliefdheid volledig over. Aan de ene kant is de productie van het verliefdheidsstofje dan afgenomen, aan de andere kant zijn je hersenen gewend aan de stof waardoor het minder effectief is. Vandaar dat je de heftigste verliefdheid kent in je pubertijd. Vergelijk het met je eerste paar glazen bier die je ooit gedronken hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Jazeker, volgens Andre Hazes wel. Hij zong over "een beetje verliefd". Ik ga ervan uit, dat hij dan niet vreselijk verliefd was, anders had hij dat wel gezongen. ;-)

Natuurlijk kun je in allerlei gradaties verliefd zijn. Iedereen is weleens een beetje verliefd geweest (vaak wordt dat beetje een heleboel na een paar weken) en je kunt hopeloos verliefd zijn. Er zijn mensen die gewoon helemaal niets meer kunnen van verliefdheid, of absurde dingen gaan doen. Stalken b.v.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hang van je instelling af...

Een voorbeeld van een instelling:

``Echte liefde is onvoorwaardelijk.
Het is er, of het is er niet``.

Maar jij en ik, en willekeurig wie anders, kunnen daar heel verschillend over denken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwar liefde niet met verliefdheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar zit inderdaad enig verschil tussen.
Maar was je dat een min waard?
Of was die min van iemand die er minder van begrijpt dan jij en ik tesamen? Of het nu over liefde of verliefdheid gaat, het blijft een kwestie van de instelling die er achter zit...
In gradaties verliefd zijn begint al als je voor de eerste keer verliefd word, vlinders/niet eten etc...

Trapsgewijs leer je ook het verschil wat wel of niet verliefd zijn inhoudt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verliefdheid is veranderd met de leeftijd denk ik.
Als je 15 bent heb je hele andere verliefdheid dan als je 50 bent.
Elk mens is ook verschillend, iedereen gaat anders met verliefdheid om. De ene kan verliefdheid van zich af zetten terwijl de andere er maar aan blijft denken.
Verliefd zijn op iemand betekend niet gelijk dat je iemand ook lichamelijk heel aantrekkelijk vind maar de persoon zelf. Als je zelf ervaringen hebt met daten kan je deze ook plaatsen op Flirtmoment.nl
Een eerste date zegt vaak wel of er fysieke aantrekkingskracht is. De ene kan verliefde worden na een tijdje terwijl de ander vind dat er gelijk chemie moet zijn. Maar zoals ik net vertelde, iedereen is anders.
Bronnen: