ik ben Peter en getrouwd met een fantastische vrouw. Zij is hoog sensitief zijn er tips om daar zo goed mogelijk mee om te gaan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Sommige boeken over HSP hebben ook een of meerdere hoofdstukken die gericht zijn op de partner. Daar staan veel handige tips in.
Daarnaast zijn zulke boeken in z'n algemeen wel een goed idee om eens eentje van te lezen, omdat je je vrouw haar hsp daardoor mogelijk beter gaat begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

U kunt zich het beste eens verdiepen in de materie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft met iemand die Hoog Sensitief is niet op een bepaalde manier om te gaan.
Het is geen ziekte of afwijking of iets dergelijks.
Maak er niet meer van dan, wat het is.

Doe gewoon , als je vrouw een andere reactie van jou verwacht, dan geeft ze dat wel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niets doen dus?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets bijzonders nee, mensen met HSP kunnen zich doorgaans prima aanpassen aan de wereld om hen heen, dat is wel zo makkelijk. Je kan niet verwachten dat de wereld zich aan jou aan past. In een relatie kan je, als HSP-er, prima zelf aangeven waar je eventueel moeite mee hebt. Ik zou niet willen dat mensen om mij heen op allerlei manieren rekening met mij gaan houden. Ik zie het als iets van mij en ik bepaal hoe ik daarmee omga, daar hoeft een ander zich niet druk over te maken. Dat leer je het best doordat mensen 'normaal' met je omgaan.
Wat fijn dat je die vraag stelt.
Het enige wat ik je echt aan kan raden is: neem haar serieus. Voor mensen die niet hoogsensitief zijn kan het allemaal nogal eens overdreven overkomen. Pfff, nou vindt ze dat geluid weer te hard... nu moet dat licht weer uit want dat doet haar zeer aan de ogen etc..
Er is maar 1 mogelijkheid om ermee om te gaan, geloof haar als ze zegt dat ze iets te fel, te hard, te licht of te whatever is want ze ervaart het écht zo. Ga er niet teveel op in, doe de muziek zachter, dim the lights en hou gewoon van haar zoals je altijd al doet. Soms zal ze erover willen praten, het willen uitleggen want ze weet zelf ook heus wel dat jij dingen minder heftig ervaart. Wees blij dat ze je in vertrouwen neemt en luister naar haar, probeer het te begrijpen en laat het verder jou probleem niet worden. Daar hebben jullie alle twee niets aan. Je vindt haar een fantastische vrouw, heerlijk, dat is ze vast, en dat komt ook door het hoogsensitieve.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Goed van je Peter, dat je wat voor haar wil betekenen.
Het kan best lastig zijn om met iemand in je naaste omgeving te leven die hoogsensitief is.
Of ja, lastig, het kan de nodige struggelingen opleveren.

HSP's vangen veel informatie op, die anderen niet eens opmerken. Ze hebben subtiele signalen goed door, de kleinste nuanceverschillen vallen hen meteen op en ze hebben goed door hoe een ander zich voelt en houden er veel rekening mee.

Een aantal tips in het omgaan met HSP's

- Lieg nooit tegen ze, of ze het nou zeggen of niet, ze hebben je gegarandeerd door. Het gevolg is dat ze zich bedrogen gaan voelen.
- Laat af en toe duidelijk merken wat je van ze vindt. HSP's hebben veel meer aandacht nodig als andere mensen.
- Wees voorzichtig met het oordelen van hoogsensitieve personen. Als ze moe zijn worden ze erg stil en afwezig, maar dit houdt zeker niet in dat het saaie of asociale personen zijn. Integendeel, de meeste HSP's vinden sociale contacten nog veel belangrijker als anderen.
- Wees duidelijk tegen ze. Als je met een HSP praat, probeer dan zoveel mogelijk met eenzelfde nuance te praten, anders kom je twijfelachtig over en dat slaat over op de HSP.
- Voel je niet beledigd of minderwaardig als een HSP eventjes tijd voor zichzelf nodig heeft. Vaak gaat hij of zij juist nadenken over hoe hij zijn/haar vrienden blij kunt maken.
- Luister goed naar ze. Nee is nee en ja is ja. Het zit niet in het karakter van een HSP om te liegen. Een HSP staat heel dicht bij zijn gevoel en kan daardoor heel erg goed situaties inschatten. Probeer ze ook niet te forceren iets anders te doen dan ze willen.
- Wees rustig met ze. Geef ze de tijd en wees vooral niet opdringerig. Als je iets moeilijks tegen ze vraagt, geef ze dan de tijd om een antwoord te verzinnen. Laat ze op hun eigen tempo werken en probeer ze vooral niet teveel tegelijkertijd te moeten doen, want daar raken ze geirriteerd van.

Let wel op dat je je niet helemaal op haar aan gaat passen, ook nog lekker zelf leven en en af en toe niet volgens 'de regels' te handelen is ook niks mee. Dan heeft ze het maar even wat lastiger, jij moet ook je frustraties kunnen uiten. Aanpassen is onnatuurlijk! Dus doe geen dingen tegen je gevoel in.

Veel succes en geluk in jullie relatie!