hoe leg je een kind die niet ouder dan 6 jaar is, wat seks is?? een kind vroeg het aan mij. k werd een beetje boos maar k moest ook een beetje lachen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (9)

Als kinderen dit vragen wil dat niet zeggen dat ze letterlijk antwoord verwachten. Het is iets dat ze op dat moment bezig houdt. Wees kort en duidelijk en niet teveel gericht op details. Als het kind niet tevreden is omdat je te algemeen bent zal het zelf verder vragen.
Je kan iets zeggen als: Dat is als je elkaar lief vindt knuffel je (bloot) met elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee idd niet geveel details. Ik was zelfs 8 jaar toen mn oudste zus op de gedachte kwam dat ik er toch maar eens meer van moest weten. Ik vroeg niets. En ze kwam met een verhaal waar ik geen zak van snapte en ik kan me nog herinneren dat ik dacht waar heeft ze het toch over. Veel te ingewikkeld voor een kind. Vreslijk saai vond ik t en ook gezeur. Ik wilde gewoon slapen. maak het dus idd helemaal niet zo ingewikkeld Dofa
Vraag haar waarom ze het wil weten
En als je oud genoeg ben leg je het wel uit
Dat je daar nog te jong voor ben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij geen min, maar wel een vraag: waarom is een kind van 6 daar te jong voor? Het vraagt het niet voor niets, dan kun je beter gewoon antwoord geven. Natuurlijk wel op het niveau van het kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke vraag van een kind heeft recht op een -leftijdsgerelateerd- antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een kind iets vraagt dan is het daarmee bezig, en er dus niet te jong voor. Natuurlijk moet het antwoord dan wel gebaseerd zijn op de leeftijd van het kind.
Boos worden moet je nooit doen als een kind een vraag stelt :-) je kunt haar uitleggen dat dat iets is dat grote mensen met elkaar doen als ze van elkaar houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom word je daar een beetje boos over? voor een kind is het (nog) geen rare vraag, en waarschijnlijk met dezelfde nieuwsgierigheid waarmee ze bv de vraag stellen hoe ze brood maken. :)

die van mij vragen het ook hoor, dan zeg ik dat dit de manier is waarom grote mensen kunnen knuffelen als ze elkaar heel lief vinden.
vragen ze verder kan je zeggen dat je het uitlegt als hij/zij wat ouder is.

niet zelden komt dan de vraag 'waarom dáááán?' en dan zeg ik weleens 'omdat er dingen zijn die kinderen nog niet hoeven te weten, net zoals er gesprekken zijn die niet voor kinderoortjes bedoeld zijn'.

haha, met kids moet je altijd een paar stappen vooruit denken, voor je het weet zetten ze je met de meest simpele vraag voor het blok, en dan het liefst als je in de rij staat bij de kassa natuurlijk :)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoeft hij/zij toch nog niet te weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je had gewoon kunnen zeggen dat sex iets is dat mama’s en papa’s doen als ze nog een kindje willen of als ze elkaar heel graag zien.
Dat is vaak voor kinderen van die leeftijd al genoeg.
Vooral niets meer uitleggen als ze er niet op doorvragen. En intussen kan jij al een voorlichtingsboekje kopen, voor als er verdere, vaak moeilijker te beantwoorden, vragen komen :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik geloof niet dat het zijn eigen kind is...
Ik zou zeker een kind onder de 6 niks gaan uitleggen over seks , de reden daarvoor is dat het te jong is .
Daarbij hoort een kind op straat heel veel en waarschijnlijk ook het woord seks (door pubers of iets dergelijks) een volgende keer zal het weer iets vragen over een woord ,want meer is het niet voor het kind voor een woord .
Dus niks uitleggen en de laten gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er van af: is het je eigen kind of dat van een ander; in welke situatie vraagt het kind het?

Als het andermans kind is, dan moet je rekening houden met de mening van de ouders. Je moet hun kind geen dingen vertellen die zij het niet zouden vertellen, of dingen die zij het liever zelf vertellen.
Als het je eigen kind is, dan moet je het zeker een antwoord geven.

Als het in het openbaar gebeurt, zeg dan, dat je het later thuis wel zal vertellen. In het openbaar zou je andere mensen in verlegenheid kunnen brengen. Denk dan thuis niet, dat het kind het wel vergeten zal zijn. Begin er zelf over.

Maak het antwoord niet te lang en te uitgebreid. Pas het aan aan wat het kind al weet. Dat weet je zelf het best.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan van die boekjes voor kinderen zoals : Hoe ben ik gemaakt ? Zo hoef je het niet zelf uit te leggen