hoe kan ik mijn vriend kalmeren?

hij is kwaad omdat hij per ongeluk zijn nieuwe pincodes heeft weggegooid, en nu is hij daardoor ook nogal aggressief. nou wil hij het hele huis leeg halen omdat hij denkt dat hij rustiger wordt als het huis netjes en rustig is. daarmee bedoeld hij dan ook dat hij alle decoratie weg wil doen. ik ben het daar niet mee eens, want het is ook mijn huis en dat soort dingen moet je overleggen. hij heeft dit soort buien vaker, want hij is heel erg onverantwoordelijk met zijn spullen en belangrijke papieren. hoe kan ik hier goed mee om gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als ADHD of ADD. Is je vriend ooit getest hierop? Verder vraag ik me af hoe jij je toekomst ziet met iemand die blijkbaar buien heeft waardoor jij bang van hem wordt. Dat laatste heeft niets met ADHD te maken maar meer met het rekening willen houden met jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien moet jij de administratie gaan doen? ;)

Antwoorden (6)

Probeer op een rustige manier met hem te praten. Hem maar even laten geweren als hij agressief is totdat hij gekalmeerd is. probeer dan met hem te praten en zeg dat het allemaal geen ramp is, hij kan die codes nog altijd aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat je even moet wachten totdat hij wat 'redelijker' is voor je hem aanspreekt. Hij heeft duidelijk problemen om met zijn eigen slordigheid om te gaan. Het is goed om in alle rust afspraken te maken over jullie samenleving;. dat gaat echt niet lukken als iemand al geagiteerd is. Laat hem maar eerst eens uitrazen voordat je hem aanspreekt. In dit soort situaties moet er één de verstandige zijn en niet olie op het vuur gooien. Dus: lekker laten uitrazen en niets doen.
Wel zal je moeten overdenken of jij bereid bent om dit soort stormen in je leven te tolereren, of dat je misschien liever in wat rustiger water terecht wil komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beter niet proberen te kalmeren, want dat gaat nu toch niet lukken. Als ik jou was, ik ging zelfs weg, zeggende: "Als jij zo te keer gaat, ga ik weg en ik verwacht dat je bui over is als ik terug kom." Hij is natuurlijk vooral kwaad op zichzelf omdat hij slordig is en op die manier vaak iets kwijt geraakt.

Maar daar kan JIJ niets aan doen! Hij hoeft daarvoor niet kwaad op jou te zijn en ZEKER niet agressief te worden. Als hij gekalmeerd is moet je een ernstig gesprek met hem hebben en zeggen dat je zijn gedrag niet meer pikt. Als hij daar niets van wil weten, zou ik toch eens nadenken of je deze relatie wil verder zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk vervelend dat hij zijn pincodes kwijt is. Hij probeert jou emotioneel mede-eigenaar te worden van zijn ongenoegen. Wellicht kun je bevestigen dat het vervelend is voor hem maar dat het geen zin heeft nu halsoverkop te reageren en het huis op zijn kop te zetten. Het lijkt me dat jij niet zo veel kunt doen om hem te kalmeren maar dat hij daarin zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen. Dat kun je hem ook wel vertellen. Anders moet ie even een rondje gaan rennen of de sportschool in, maar niet agressief door huis heen lopen. Dus reageer vooral kalm en assertief en hou je eigen grenzen aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wat ik zou doen is rustig tegen hem praten en aan hem vragen waar hij rustig van word huis leeg halen geen optie. Opties zoals tot 10 tellen of even naar buiten in het hok. Een stuk fietsen. of misschien is het handig dat hij op een sport gaat waar hij zich kan uiten. Wat ook wil helpen is om voor hem meer gedult te krijgen een vrachtauto model kopen die hij helemaal inelkaar moet zetten en moet verfen. Werkt natuurlijk niet voor iedereen.
Agressie komt ergens vandaan kan zijn dat hij zijn gevoelens niet uit en dat op een bult gooit ja dan kan ik me voorstellen dat dit zich uit in een explosie. Ik heb ervaring hiermee mijn vriend kan dit ook. Ik stuur hem weg naar boven of naar buiten en zodra hij rustig is mag hij terug komen en dan gaan we er rustig over praten en zoeken samen naar een oplossing. hoop dat je hier wat aan hebt sterkte ik weet dat dit niet altijd even makkelijk is vergt veel gedult.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou zeker eens een gesprekje met hem aanknopen hierover op het moment dat alles okay is en hij lekker in zijn vel zit. Vaak komt het op zo'n moment beter 'binnen' dan wanneer hij briesend en tierend spullen naar buiten aan het sjouwen is om rust te vinden.

Vertel hem dan eens wat dit met jou doet, hoe jij dit ervaart. Bedenk van tevoren wat je wil zeggen. Vertel vanuit jezelf, over jou gevoel hierbij zonder in de verwijten te gaan zitten want dan voelt ie zich waarschijnlijk alleen maar aangevallen en bereik je nog niks. Bereid je dus goed voor en kies je moment.

Succes!