Waarom denken sommige mensen altijd dat zij beter jouw kinderen op kunnen voeden als dat je zelf doet?

Of geven ze je op zijn minst dat gevoel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Mensen die er buiten staan denken altijd van alles te wetn over je gezin.
Ze een keer iets gebeuren en gaan ervan uit dat het altijd zo gaat. Dus geven ze commentaar.
Als je een keer uitvalt tegen je kind, omdat hij al 2 dagen totaal niet luistert zien anderen dat gelijk als zeer ernstig. Terwijl ze geen idee dat je kind al 2 dagen onhandelbaar is.
Dus de bemoeienissen naar het gezin van een ander toe komt eigenlijk voort uit onwetendheid. En natuurlijk de eigenwijsheid van anderen die het altijd beter denken te weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

De beste stuurlui staan aan wal... MET: Holle vaten klinken het hardst... EN DAARBIJ: iedereen geeft graag ongevraagd advies...

Daarom om die 3 redenen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snel getypt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je maat...
Omdat ze niet het hele plaatje zien en de rest gewoon zelf (negatief) invullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ouders zitten er vaak middenin. En in hun emotie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sommige mensen willen echt helpen, anderen zijn bemoeizuchtig. En ik hoop dat alle mensen alle kinderen belangrijk genoeg vinden om ze te helpen als dat nodig is, bijvoorbeeld voor mensen die uit onmacht hun kinderen slaan of geestelijk mishandelen (die pet past ons allemaal). Dus: in jouw geval heb je misschien gelijk en kunnen ze zich er beter buiten houden, maar verbied niet iedereen om om kinderen te geven; opvoedingstips worden ook vaak goed bedoeld (zélfs als ze van schoonmoeders komen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grrr wat herkenbaar.

Omdat ze ongevraagd hun mening geven en denken dat ze het allemaal zo goed doen, terwijl jij je vreselijk kan ergeren aan die kinderen van juist die ander en uit fatsoen niets zegt.

Of ze bedoelen het goed want vreemde ogen dwingen en helaas maar waar dit helpt ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt, want bepaalde dingen doen ze ook nooit waar een ander bij is. +1 dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je leuk vraag + voor je
Rieneke1
14 jaar geleden
klopt, +1
Omdat ze niet zo betrokken zijn! Maar het advies dat ze jou geven,zullen ze niet toepassen bij hun eigen kinderen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vader zei altijd: kinderen opvoeden? geen probleem, ik weet precies hoe het moet, behalve 3, en dat zijn nou net die van mij. Ik heb ook een druk kind en kreeg ooit commentaar van iemand: ik zou hem aanpakken, ik wist het wel, waarop mijn reactie was: wat een geluk voor hem dat ie dan van mij is en niet van jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een buitenstaander heeft een veel beter overzicht dan de ouders.
De ouders hebben wel meer aan hun hoofd.
Dat heeft een buitenstaander natuurlijk niet, die let alleen maar op die kinderen en ziet hij een minder puntje, dan zal hij er op in gaan.

Hij heeft geen idee hoe zo'n kind verders is, wat je er al aan gedaan hebt, wat je met een kind afgesproken hebt.
wat de echte problemen zijn van het kind, wat het al heeft meegemaakt, wat jij al met het kind hebt meegemaakt

Hij ziet alleen maar dat mindere puntje, dus geven ze hun oordeel en ongevraagd advies.

Terwijl jij er misschien alles al aan gedaan hebt in het belang van het kind, komt deze buitenstaander dwars door alles heen, met zijn advies.
En dat doer zeer, erg zeer.

Hun advies is vaak goed bedoelt, maar vaak ook bemoeizucht en zelfs afgunst!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ouders krijgen in de opvoeding allemaal met hetzelfde soort problemen te maken, want de ontwikkeling van kinderen verloopt in grote lijnen hetzelfde. Andere ouders herkennen het probleem dat jij op dat moment hebt en willen je graag 'nuttige' adviezen geven. Ze willen jou eigenlijk deelgenoot maken van hoe zij dit probleem hebben opgelost.

Ze vergeten alleen een paar dingen. Het gaat hier niet om hun kind, maar om jou kind. Als het goed is, heb jij zelf een visie over opvoeden en wil je graag je kind op jouw manier opvoeden. Daarbij is elk kind uniek en ken jij als ouder je kind het beste en weet jij welke aanpak bij jouw kind het beste werkt en welke aanpak het beste bij jouw manier van opvoeden past.

Neem hun ongevraagde adviezen maar voor kennisgeving aan. Laat het je ene oor inkomen en je andere oor uitgaan. Trek je eigen plan. Jij bent in dit geval de opvoeder en mag het beleid bepalen. Als dat niet werkt en je weet je echt geen raad met een bepaald opvoedkundig probleem, kun je altijd nog raad inwinnen bij een andere ouder, de school, het consultatiebureau o.i.d.

En waarom iedereen zich met de opvoeding van andermans kinderen bemoeit kan ik je niet zeggen. Ik kan wel zeggen waarom ik het doe: Het is mijn werk. En in dat werk is mij ook opgevallen dat iedereen precies weet wat de ander fout doet bij de opvoeding van zijn/haar kinderen en dat ook niet onder stoelen of banken steekt. Maar de 'fouten' die ze in de opvoeding met hun eigen kinderen maken die zijn een stuk moeilijker te onderkennen. Misschien maar goed ook, want als het goed is, voedt iedereen zijn/haar kinderen naar beste kunnen op. Dit vind ik (ook in mijn werk) in ieder geval een mooi uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige ouders hebben de arrogantie om te denken dat alleen hun manier van opvoeden de juiste is.Iedere ouder heeft zijn eigen normen en waarden en brengt die over op hun kind,deze waarden en normen kunnen verschillen van die van andere ouders.Sommige ouders denken echter dat alleen hun waarden en normen de juiste zijn en geven dus kritiek op de jouwe.Ze zijn wellicht bang dat jou kind zal opgroeien voor galg en rad omdat je het zo anders aanpakt dan zij.
Maar de enige juiste manier is de manier waarop jullie je als gezin gelukkig voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat sprake is van een algemeen verschijnsel. Ouders voeden hun kinderen op en maken fouten. Die kinderen voeden hun kinderen op en maken nieuwe fouten en ontwijken een deel van de oude fouten. Totaal worden meer fouten gemaakt. Daarnaast ontwikkelen mensen steeds meer een neiging om zelf alles te willen bepalen. Deze houding is voor kinderen funest. Kinderen zijn een Tabula Rasa en moeten alle grenzen leren, en ze gaan ook altijd op zoek naar die grenzen. Als ouders niet bereid zijn die grenzen aan te geven, dan doe je je kinderen erg tekort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat ieder persoon meestal denkt dat hoe hun het doen het beste is en als iemand anders het anders doet is dat dus automatisch verkeerd...ik vind dat in iedere opvoeding wel iets goed zit en iets fout...het belangrijkste is dat je kinderen het goed vinden en niet iemand anders,want ieder kind is anders dus de opvoeding ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hoe je je kinderen opvoed altijd iets persoonlijks is waar iedereen van denkt dat hij/zij het het beste kan. Verder lijkt opvoeden voor buitenstaanders (zeker als zij geen kinderen hebben) een stuk makkelijker dan het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze denken dat ze 't beter kunnen. De enige die 't kan doen ben jij heel toevallig!
Negeren! Doe 't lekker op je eigen manier! Advies kan je altijd vragen..

Toegevoegd na 1 minuut:
En dan bedoel ik: advies kan je altijd vragen aan bijvoorbeeld 'n goed vriend of zo. 't Was niet belerend of uitnodigend bedoeld!