Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stel: als docent zie je een leerling alleen maar achteruit gaan, de leerling wordt steeds meer depri, of anders. Wat moet je dan doen?

Stel: als docent zie je een leerling alleen maar achteruit gaan, de leerling wordt steeds meer depri, of anders. Wat moet je dan doen?
Een leerling van mij wordt steeds meer depri en loopt steeds vaker alleen. Deze leerling heeft veel meegemaakt en we hebben een goede band.

Wat moet ik doen?
De leerling is echt héél erg veranderd.
Ouders bellen?
Gesprek aanknopen?
Docenten raadplegen?
De leerling naar een vertrouwenspersoon laten gaan?
Met de afdelingsleider praten?
Wat gaat te ver?

Dank

Ik weet u kunt niet veel met deze uitleg; maar heeft u tips? Wat zou u doen.
Ik wil de leerling niet 'aanvallen' of erop wijzen. Ik ben al 21 jaar docent. Ik wil deze leerling graag helpen, want we hebben een goede band.

2x Dank

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Niet gelijk de ouders bellen, naast dat je een beetje het vertrouwen van de leerling schendt, is er ook niet zo veel kans dat de ouders ook op de hoogte zijn als er echt iets met de leerling aan de hand is, tenzij de thuissituatie de oorzaak is.

Je kunt inderdaad eens een gesprek aanknopen, een beetje informeren, zo van 'Gaat het wel goed met je? Ik merk dat je de laatste tijd een beetje stil bent/je een beetje afwezig bent/....' Doe dat als er niemand bij is, dan heb je de meeste kans op een eerlijk antwoord, na de les ofzo. Dat gaat niet te ver, zeker niet als je ook een goede band met de leerling hebt (qua vertrouwen hoop ik dan, niet iets in de richting van een verhouding toch?).