stel:je hebt een samenlevingscontract. Kan dan een van beiden dit contract vervangen of laten vervallen zonder dat de ander daar van weet?

Heeft een notaris bijvoorbeeld de plicht om beide partijen in te lichten als er een wijziging door een van de partijen wordt ingebracht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
ronron1212
11 jaar geleden
ja samen een contract dat kan toch nooit eenzijdig verandert worden of ontbonden

Het beste antwoord

Een smanlevingscontract kan alleen worden ontbonden wanneer één van de partner de ander middels aangetekend schrijven daarvan in kennis stelt.

Toegevoegd na 55 minuten:
Ik bedoel natuurlijk 'samenlevingscontract'.

In principe geldt het samenlevingscontract zolang het samenwonene duurt. Als er onenigheid bestaat over wanneer het samenwonen is beëindigd, wordt deze geacht te zijn geëindigd op de dag, waarop één der partners bij aangetekend schrijven aan de ander te kennen geeft de samenleving ( en dus het samenlevingscontract) als geëindigd te beschouwen.
Op zich is dit contract dus redelijk snel ontbonden.
Het inschakelen van een notaris is dan ook niet persé vereist.
Anders wordt het wanneer in het contract bepalingen zijn opgenomen betreffende ' eigendom van het huis, gemeenschappelijk opgebouwd vermogen, schuldenlast, kinderen en verdeling van pensioen.
veel partners zullen dan ervoor kiezen om dit contract dan te beëindigen door gemaakte afspraken bij de notaris vast te laten leggen in een bindend convenant.
In sommige gevallen moet ook de rechter worden ingeschakeld als er bijv. afspraken over allimentatie gemaakt moeten worden.

Toegevoegd na 1 dag:
Een wijziging kan nooit éénzijdig plaatsvinden. Beide partners moeten ermee accoord gaan. De notaris hoeft dus de ander niet in te lichten dat er gewijzigd is. Zonder 2 handtekeningen vindt er geen wijziging plaats.

Toegevoegd na 1 dag:
Een samenlevingscontract is GEEN testament. Dat is een wilsbeschikking van één persoon en die kan zijn/haar testament wél eenzijdig wijzigen. Een samenlevingscontract wordt opgesteld om alles geregeld te hebben indien het samenleven wordt beëindigt.
amc
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
zo makkelijk gaat dat niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor het uitvoerige antwoord!