hoe ga ik om met iemand die licht verstandelijk beperkt is en steeds negatieve opmerkingen plaatst over andere mensen?

*ik kan het niet uit de weg gaan * vragen te stoppen met dit gedrag werkt niet

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

Gewoon standaard als hij er mee begint zeggen: "Ik praat niet met jou over andere mensen". Niets anders zeggen en hem negeren tot hij weer over iets anders praat en daar dan duidelijk op in gaan (ja inderdaad is het opeens een stuk kouder, warmer etc).

Volhouden! Het maakt niet uit of hij wel of niet naar je luistert maar als je het niet uit de weg kan gaan en vragen om te stoppen niet helpt moet je duidelijk maken dat jij in ieder geval niet luistert en hem 'beloont' door wel met hem te praten als hij het over iets anders heeft. Het is natuurlijk het beste als iedereen dit doet die met hem omgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
draai het eens om als je weer eens zo een aantal opmerkingen moet aanhoren:

"hoe zou JIJ het vinden als ik met jou zat te praten, en steeds slechte opmerkingen maak over andere mensen? En hoe zou JIJ het vinden als mensen erachter kwamen dat je slecht over ze praat, of erger: hoe zou JIJ het vinden als jij erachter kwam dat IK slecht over JOU zat te praten?"

Zal diegene waarschijnlijk ook niet leuk vinden.

Aan de andere kant weet ik dat als iemand doorheeft dat de ander ook graag luistert naar negatieve opmerkingen (maar daar verder niks van zegt), hij of zij de voor hem of haar juiste gesprekspartner heeft gevonden, simpelweg omdat de luisteraar er niet al te vaak wat van zegt, of juist wel, maar niet duidelijk genoeg..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door herhaaldelijk op vooral een vriendelijke manier uit te leggen dat dat niet de goede manier is. Als iemand licht verstandelijk beperkt is zal een botte manier zeker averechts werken. En zijn opmerkingen negeren zal daarom ook niet werken.

Probeer vooral te benadrukken dat hij (ik ga daar maar even van uit) het ook niet leuk vindt als andere mensen steeds negatief reageren op de beperkingen die de persoon in kwestie heeft. Misschien is dat ook de voornaamste reden dat hij zo reageert. Probeer daar ook eens achter te komen waarom hij zo reageert.

Niemand is immers volmaakt en we zijn allemaal mensen die er mogen zijn met alle beperkingen en eigenaardigheden en hebbelijkheden en onhebbelijkheden die iedereen heeft, laat iedereen in zijn waarde.