Weet iemand wat de betekenis is van de naam Boksebeld ?

Mijn vraag is wat de betekenis, afkomst en tijd( 1900 of zo) is??

Ik heb op verschillende sites gekeken, maar kan niks vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Er zijn diverse schrijfwijzen mogelijk: Boksebeld, Bocksebeld, Boxebelt, Boxebeld.

Een drager van deze achternaam die genealogisch onderzoek deed heeft de naam Boxbeld gevonden in de buurtschap Heeten, en dat was zelfs rond 1600. De meeste namen Boksebeld of Boxebeld vindt men in Salland, in de provincie Overijssel, in Heeten en Broekland.

Een beld/t is een zandhoogte, heuvel, of hoop grond. En een bokse is volgens het Nieuw-Sallands woordenboek een broek.

Het lijkt mij zeer waarschijnlijk dat de betekenis van de naam Broekland is. Daar woonden de eerste dragers van deze achternaam. Zoals de eerdere antwoorden al hebben uitgelegd is het een adresnaam.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel voor uw reactie..

Andere antwoorden (3)

Volgens de namenbank van het Meertens Instituut is dit een zogenaamde adresnaam.
Dit verwijst dus naar een toponiem.

http://www.meertens.knaw.nl/nfb/detail_naam.php?info=kenmerk&kenmerk=adresnaam&nfd_naam=Boksebeld&gba_lcnaam=&operator=eq&taal=
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel voor uw reactie..
De naam Boksebeld is een adresnaam, dat betekent dat het verwijst naar waar men vandaan kwam maar ja wat was het dan?

Boxe(n) of Bokse etc komt van een bepaald kruispunt in Mastenbroek: http://poldermastenbroek.nl/sites/default/files/de_boxem.pdf in de buurt van Zwolle en Kampen en daar in de buurt is de naam Boksebeld ook het meest voorkomend.

Beld is ook een adresnaam en komt ook weer uit hetzelfde gebied in vele vormen: http://nds-nl.wikipedia.org/wiki/Nedersaksische_achternamen

Boksebeld is dus een naam die aangeeft waar jouw voorvader vandaan kwam, vermoedelijk uit de streek tussen Kampen en Zwolle.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank u wel voor uw reactie..
Die naam komt van een man die woonde in de buurt van Heeten op het Buksbeld.
De naam komt uit het jaar 1756.
In dat jaar woonde een Mannus van 't buksbeld op boerderij 't Buksbeld.
En dat betekent in het oud sallands Jagersveld.
Ik heb zelf die naam en er is lang geleden een familie naam onderzoek geweest.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Super! Is die familie naam onderzoek publiekelijk ergens terug te vinden? Zou het erg leuk vinden om dat te zien.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Helaas is volgens mij op het internet niets op te vinden.
Maar ik heb connecties.Groetjes: theo boksebeld.