als mijn overleden exman recht heeft op de helft van mijn erfenis heeft zijn weduwe dan ook rechten?

Mijn moeder is overleden in 1992 toen was ik in gemeenschap van goederen getrouwd met mijn ex man. Mijn broer bleef in haar huis wonen en is 2014 overleden.dus erven mijn zus en ik dit huis. Mijn ex man is in 2006 hertrouwd en in 2007 overleden. Heeft zijn vrouw dan rechten. Wij hebben 2 kinderen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
ronron1212
9 jaar geleden
zijn ex heeft geen rechten.
ronron1212
9 jaar geleden
hoezo zo trouwens je ex nog rechten hebben?

Het beste antwoord

Je vraag bevat een voorwaarde "als ...". Laten we die even vergeten.

De rechten van je ex-man zijn vastgesteld/vastgelegd bij jullie echtscheiding. Dat is het eindpunt. Wel zou hij nog steeds pensioenrechten kunnen hebben (als jij pensioen had opgebouwd terwijl jullie getrouwd waren) en daarvan partnerpensioen ontvangen, maar niet meer nu hij is overleden.

Normaal gesproken is dat dus klaar. Wel zou het kunnen zijn dat in uitzonderlijke omstandigheden, bijv. als blijkt dat jij veel meer geld had dan bij de echtscheiding verteld is, hij daar op kan proberen aanspraak te maken, danwel zijn erfgenamen nu hij is overleden.

Nu die "als". Welke rechten je (overleden) ex-man ook had, zijn weduwe heeft in dit verband geen rechten, zoals ook al eerder door iemand geantwoord is.

Verder: Je schrijft het niet, maar ik neem aan dat je moeder bij haar overlijden eigenaar was v dat huis waar je broer in is gaan wonen. In 1992 werd dat huis eigendom van de erfgenamen van jouw moeder en jouw aandeel werd dus gezamenlijk eigendom van je man en jou. Bij jullie echtscheiding is jullie gezamenlijke vermogen verdeeld, dus ook dat aandeel in de waarde van dat huis. Het kan zijn dat je broer je heeft uitgekocht, dus dan heb jij daar geld voor gekregen, maar als dat niet zo is dan kan het zijn dat jullie broer jullie "huur" betaalde voor het wonen in een huis dat maar voor 1/3 van hem was.

In dat geval is bij jullie echtscheiding dat aandeel in het huis, aandeel in onroerend goed, bij de boedelscheiding betrokken en hoogstwaarschijnlijk heeft je ex-man daar toen geld voor gekregen.

Je schrijft "erven mijn zus en ik dit huis", dat kan alleen als het huis eigendom van je broer was, wat ik niet denk. Maar stel dat het huis inderdaad geheel van je broer was, dan erven jij en je zus en eventuele kinderen van je broer dat huis. Al die kinderen erven waarschijnlijk samen evenveel als jij of je zus. Dit is ingewikkeld, en een notaris kan je het precies uitleggen en veel notarissen doen dat het eerste half uur gratis.

Als het huis niet van je broer was, maar van jullie drieën samen, jullie hebben het met zijn 3-en geërfd en de broer is er in blijven wonen, dan erven jij, je zus en eventuele kinderen van je broer dat 1/3 deel. Die andere 2 delen waren al van jullie door de erfenis van je moeder en daar verandert dan niets aan.

De vrouw van je ex-man heeft hier verder niets mee te maken.

Jullie kinderen ook niet, maar als jij zou komen te overlijden, erven zij samen jouw deel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt hiervoor. Mijn broer woonde nog thuis toen mijn moeder overleed hij heeft daar nog 22 jaar gewoond.hijwas nooit getrouwd en had ook geen kinderen. Wij zijn bj een notarisgeweesten zij beweert dat de weduwe van mijn ex man recht heeft op een kwart van mijn deel. Mijn 2 kinderen hebben samen ook een recht op een kwart.daar heb ik ook geen moeite mee.er is verder nooit iets verdeeld en mijn broer heeft ons nooit uitgekocht. Hij woonde daar met ons goedvinden en heeft ook nooit huur betaald
ronron1212
9 jaar geleden
stick als de broer wel eigenaar was geweest en kinderen had gehad hadden de kinderen nu erfgenaam geweest en niet ook de zusters.
Famdevroomen wie heeft dat de belasting betaald over de erfenis de Erfbelasting betaald?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor dit uitgebreide antwoord .mijn vraag is nu bent u een deskundige,een notaris of een advocaak of zoiets?

Andere antwoorden (1)

De vrouw van je ex man heeft geen rechten. Jullie kinderen natuurlijk wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om heel precies te zijn. Na de scheiding had je ex man ook al geen rechten meer.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb een link toegevoegd die daar vrij duidelijk over is. Als er tijdens de scheiding geen specifieke afspraken zijn gemaakt dan zijn er geen rechten. Een ander punt is dat de weduwe vam je ex wel kan proberen een deel van de erfenis alsnog te krijgen en je er dus voor moet zorgen dat je daar juridisch goed tegen bewapend bent. Want het is nog altijd zo gelikk hebben is een gelijk krijgen is wat anders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De notaris zegt van wel omdat ik in 1992 in gemeenschap van goederen was getrouwd met hem