Is het mogelijk de waarheid te veranderen?

Mijn zusje en ik hebben een heel ander beeld van het verleden.
Er zijn dingen gebeurd waarvan we allebei overtuigd zijn dat het de waarheid is en dan gaat het meestal over zware onderwerpen in het gezin waar wij uit komen.
Mijn vraag is: kan het zijn, doordat iets uit het verleden te heftig voor je was dat je zelf in je hoofd een andere waarheid maakt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Ook als er heftige dingen zijn gebeurd, kan je herinnering heel anders zijn dan de waarheid. Ik herinner me niet precies hoe alles zit, maar in mijn psychologieboeken stonden allerlei interessante voorbeelden hiervan. Bijvoorbeeld dat als je zelf een bepaalde gebeurtenis hebt meegemaakt, en je het niet meer goed herinnert, en iemand anders vertelt er dingen over, of je ziet filmpjes waarvan anderen zeggen dat het ermee te maken had, dat je dan dat onbewust in je herinnering integreert en je denkt dat zelf te herinneren.
Ik stond echt heel erg versteld van hoe ongelofelijk onbetrouwbaar ons geheugen eigenlijk is, hoe makkelijk je valse herinneringen creeeren bij iemand.
En dat kan gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld bij therapeuten die tegen de patien suggereren dat ze sexueel misbruikt zijn als kind, terwijl ze zich daar niks van herinneren; en die dan later het zich wel gaan herinneren, wat dus mogelijk nieuwe herinneringen zijn die gecreeerd zijn uit allemaal suggesties van de therapeut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ja dat kan omdat elk individu het anders heeft beleefd.
Komt in mijn familie ook voor.
Het is geen liegen maar een waarheid zoals jij die hebt beleefd.

Toegevoegd na 18 minuten:
Mijn oudst dochter weet zeker dat ik altijd uit bed was bij het ontbijt en mijn jongste dochter zegt van niet.
Deze moeder weet zeker dat ik altijd voor hun ontbijt heb gezorgd en er dus op tijd uit was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan heel goed. Dat heeft heel erg met beleving te maken. Mijn vader houdt bijvoorbeeld altijd vol dat hij regelmatig naar mij is wezen kijken bij het voetballen.
In mijn beleving was hij er zelden. En hij is echt teleurgesteld dat ik dat zeg, maar ik daarentegen begrijp niet waarom hij dat zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,dat kan niet,maar wel kun je datgene wat ooit is gebeurd anders ervaren,dan je zusje heeft gedaan. Ik weet uit ervaring,dat zoiets verwijdering tussen mensen kan veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut. Dat kan omdat iets zo heftig was dat je niet in staat bent het te verwerken, je hersenen maken er dan een andere versie van.

Maar het kan zelfs bij minder zware dingen. Je geest heeft sowieso de neiging om minder leuke dingen enigzins te 'vergeten'.

Ik vergeet bijvoorbeeld ieder jaar weer hoe afschuwelijk een echt zware hooikoortsaanval kan zijn, tót het moment dat ik ergens heenga, verzuim pillen mee te nemen, en erdoor overvallen wordt. Over het algemeen dat eerste écht bijzonder warme weekend van het jaar als alles ineens tegelijkertijd tot bloei komt. Dan weet ik ineens weer waarom ik die medicijnen gewoon altijd bij me moet hebben vanaf het begin van het seizoen.

Ook nu (ik heb mijn eerste hevige aanval van het jaar nog niet gehad) weet ik vooral rationeel dat dit zo werkt, en kan ik me het precieze gevoel van wanhoop op zo'n moment niet echt voor de geest halen. Ik weet dat mijn geest er iets rooskleurigers van heeft gemaakt, en weet dat ik dit beeld dus niet kan vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan. Daar zijn heel veel voorbeelden van. Wanneer iets te zwaar is kan je brein besluiten om het "te vergeten"of er iets van te maken waar wel mee te leven valt. De vraag is of dat je dit nu wil veranderen. Belangrijk in dit verhaal is wel dat jullie elkaar hierin respecteren. Het moet niet zo zijn dat de heftige dingen die er nu uitkomen als onwaar worden beschouwd. Erkenning van jouw of haar verdriet door wat er vroeger gebeurd is,maakt dat er begin gemaakt kan worden van heling. Ik wens jullie heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, DE Waarheid bestaat niet. Mensen nemen dingen waar, ervaren dingen, en hoe dit dan in hun geheugen blijft hangen, hangt af van een groot aantal factoren, zoals, moment, invalshoek, stemming, plaats in het gezin, weersomstandigheden, enz, enz.

Een vrij eenvoudige illustratie vind je bij deze link hieronder.

Het is wel moeilijk als je met broer of zus het verleden bespreekt om te accepteren dat ieder zijn/haar eigen beleving kan en mag hebben. Daar hoef je niet bij stil te staan, je kan proberen de beleving van je zus te begrijpen en andersom, door door te vragen, hoezo, hoe oud was je toen enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is altijd mogelijk een waarheid te veranderen, maar waarom zou je ...jouw verleden heb je vanuit jouw standpunt en jouw gevoelens, gedachten ervaren. Je zusje heeft weliswaar dezelfde toestand meegemaakt, maar toch op een vast andere manier ervaren dan jij ...dan gaat het er niet meer om of jouw waarheid de echte is of die van haar, maar meer om hoe jij die waarheid heb ervaren en hoe zij die heeft ervaren en ik denk dat je daar samen elkaar in moet waarderen...als zij zegt ik herinner mij bv dat pa dit zei en jij zegt in mijn herinnering was het dat...ja daar kan je dan tot eindeloos over soebatten..blijf bij je eigen herinnering en zij bij de hare want wie moet hier uiteindelijk mee opschieten??? jullie twee denk ik ...en als een van de twee de waarheid echt zo verandert dat nets meer herkenbaar is tja dan zal daar voor die ene persoon wel een rede voor zijn... dus heel moeilijk om altijd na te gaan wie de echte waarheid over het verleden vertelt...maar wel mogelijk dat je elkaar in die waarheid die je zelf heb ervaren kan aanvullen...misschien ben jij dingen vergeten die zij nog weet en omgekeerd...als jij denkt ik heb een gelukkig jeugd gehad ondanks dat ons gezin niet echt liep zoals het moest , dan is dat jouw gevoel , als je zusje zegt ik herinner mij alleen maar ellende tja dan zal zij dat bv wel zo hebben ervaren daar kan natuurlijk oneindigheid over ontstaan, maar zover moet je het niet laten komen. Herinner je eigen verleden zoals jij dat voelt en denkt dat dat jouw waarheid is ... en wat een ander denkt of voelt al is het je zus dat is dan toch het hare...en probeer daar elkaar in te respekteren en niet gelijk te halen , want 1 van de twee wint dit nooit..
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen heeft een eigen waarheid. Alle waarheden samen kan laten zien wat er echt gebeurd is. Dit doordat iedereen een eigen beweegreden, observatie en emotie heeft bij een gebeurtenis. Iedere waarheid is gelijkwaardig. De waarheid verdraaien kan niet, dat is namelijk liegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kurosawa, de grote Japanse regisseur, heeft ooit een film gemaakt waar 5 mensen aanwezig zijn bij de moord op een vrouw, achteraf blijken de 5 getuigen voor de rechter een verhaal te vertellen, waarbij iedere getuige een andere persoon als moordenaar aanwijst.
De waarheid is niet verandert, maar de waarheid heeft dus nooit bestaan. De waarheid is een conceptie.

Toegevoegd na 6 minuten:
De film heet overigens Rashômon (1950): Imdb Plot:
A heinous crime and its aftermath are recalled from differing points of view
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is waarheid, volgens mij heeft iedereen zijn eigen waarheid. Waar het volgens mij omgaat is wat voor invloed het verleden op je heeft gehad, dan gaat het niet eens om vaststaande feiten, het kan ook om interpretaties gaan. Zo heb ik jarenlang rondgelopen met het gevoel dat mijn moeder wist wat mijn vader had gedaan, door een reactie van haar na het gebeuren, door er met haar over te praten blijkt dat ze er totaal geen weet van heeft gehad, maar dat zij om andere redenen zo reageerde zoals ze deed. Echter ik ben jaren in de veronderstelling geweest dat mijn moeder mij in de steek heeft gelaten. Mij is hierdoor duidelijk geworden dat het belangrijk is je gevoelens uit te spreken, te kunnen zeggen wat iets met je doet. Het is dus niet belangrijk of iets uit het verleden de waarheid is, als het jou waarheid maar is. Gedane zaken nemen geen keer, je kunt ze plaatsen of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan heel goed.
Volgensmij kun je het ook onbewust 'vergeten'
Dat je je het gewoonweg niet meer kunt herinneren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan zeker. Bij mij is dat soms ook zo. Dan weet je niet meer of het nu wel de echte waarheid is of niet. Maar hoe dat komt weet ik niet.