Als één van uw ouders overlijdt en het kind overweegt het kindsdeel (wettelijk deel) van de erfenis op te eisen, dan kan dat niet zomaar. Als de partner van de desbetreffende ouder nog in leven is – of dat nou de biologische ouder of stiefouder is – dan kunt men alleen in speciale gevallen aanspraak maken op het wettelijk kindsdeel. Het maakt ook nog verschil of het echtpaar in gemeenschap van goederen was getrouwd of op huwelijkse voorwaarden.
Dus in eerste geval dat er nog een langstlevende is en daarnaast nog een kind is, krijgt de langstlevende partner sowieso de helft van het beschikbare inkomen. De andere helft wordt dan verdeeld onder de twee nabestaanden (de langstlevende partner van de overledene en het kind). Tenzij de erflater dit anders heeft bepaald in zijn of haar testament.
Als een kind het gevoel heeft dat de partner die nog in leven is het vermogen verkwist of als de langstlevende partner hertrouwt en het kind wil voorkomen dat het vermogen ook eigendom van deze nieuwe partner wordt, kan met behulp van een advocaat het kindsdeel onder bewind gesteld worden. Het inroepen van wilsrechten is ook een mo
gelijkheid. In dat geval eist het kind het eigendom van de erfenis op. De langstlevende partner behoudt dan wel het vruchtgebruik, maar uiteindelijk is het kind de eigenaar van het vermogen. Zo wordt voorkomen dat de erfenis in damp opgaat.

Toegevoegd na 16 minuten:
Als u uw legitieme portie wilt opeisen (de helft van uw wettelijke deel) dan moet u dat doen binnen een door een van de erfgenamen (uw nog levende vader bv) gestelde redelijke termijn.
In het algemeen is een legitieme portie opeisbaar zes maanden nadat het overlijden heeft plaatsgevonden.
De belangrijkste uitzondering hierop is de situatie waarbij er sprake is van de zogenaamde wettelijke verdeling. In dat geval kunnen kinderen hun legitieme portie pas opeisen bij het overlijden van de langstlevende ouder.
De wettelijke verdeling is een systeem van erven dat van toepassing is op gehuwden (of geregistreerd partners) met een of meer kinderen en van toepassing als er door de overledene geen testament is opgemaakt.
Het basisprincipe van de wettelijke verdeling is simpel: de langstlevende echtgenoot (of partner) verkrijgt de volledige nalatenschap van de overledene. Dit gaat van rechtswege (automatisch) en hiervoor hoeven dus geen juridische handelingen meer verricht te worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik noem hier bewust het kindsdeel het 'wettelijke deel' van de erfenis
De legitieme portie is het 'wettelijke erfdeel' van de erfenis.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hartelijk dank JoanDarc. In dit geval hebben de ouders een testament laten opmaken. In het testament van de overleden moeder staat oa dat vader de enige erfgenaam is en als enige is aangewezen om de wilsbeschikking uit te voeren. Ik denk hieruit te kunnen opmaken dat vader dan per definitie de helft van het vermogen heeft (ze waren iggv gehuwd) en de andere helft verkrijgt. De 2 kinderen ontvangen hun kindsdeel pas op het moment dat vader overlijdt. Over het vermogen dat op dat moment beschikbaar is. Het bijkomende probleem hier is dat vader niet meer veilig voor zichzelf kan zorgen en noodgedwongen naar de crisisopvang moest. Vader is wilsonbekwaam vanwege dementie. Dit wordt nog een hele uitzoek-klus voor mij namens de 2 kinderen, waarvan 1 wilsonbekwaam is vanwege het syndroom van Down. Het andere kind heeft mij gevraagd om hulp. Ik doe mijn best...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En degene die mij om hulp heeft gevraagd, zit nog 6 maanden in de WSNP (...). Kortom: ik vermoed dat de bewindvoerder van degene die in de WSNP zit, gaat onderzoeken of er binnen 6 maanden nog baten te verwachten zijn, dan wel opgeëist kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@pdteensch,
Een bewindvoerder blijft verplicht al datgene te doen, wat niet zonder nadeel voor de
rechthebbende kan worden uitgesteld. Hij heeft ook verplichtingen t.o.v. de andere erfgenaam.
'Een standaard erfrechtelijke situatie bestaat niet'
Daarom is de toepassing van het versterf- of erfrecht zo ingewikkeld.
Mocht het nodig zijn om gerichte actie te ondernemen dan is het verstandig om zo snel mogelijk de juiste stappen te nemen.
Iedere situatie is uniek en vereist een plan geënt op die speciale situatie.
De situatie die u in het kort schetst kan dermate ingewikkeld worden dat het verstandig is dat de erfgenamen professionele hulp krijgen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad! Dank!