Hoe komt het dat mensen die je al jaren kent en vertrouwt, je het meeste kunnen kwetsen en teleurstellen?

Laatst een huilend familielid veel geld geleend, omdat hij de maand niet kon rondkomen met zijn vrouw en 3 kinderen. Nu ben ik erachter gekomen dat ze allerlei luxe artikelen(spelcomputer e.d.) van "ons" geld hebben gekocht. Ik voel me echt heel erg genaaid...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van jouw geld betaald, of afbetaald?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Van ons geld betaald, want die spelcomputer en dergelijke hadden ze eerst niet.

Het beste antwoord

Je kan alleen door iemand gekwetst worden die je goed kent en vertouwd als deze je pijn doet. Juist omdat je alles in openheid tegen elkaar kan zeggen...

Ik ken ook wel een paar mensen die vroeger mijn vertrouwen genoten. En deze mensen hebben mij inmiddels erg gekwetst. Ironisch genoeg ging dit ook over veel geld. Zelfs zo veel dat ik sinds kort mijn eigen problemen weer opgelost heb. En de persoon in kwestie leeft al jaren in luxe...

Wanneer je iemand vertrouwd is het juist deze persoon die je erg veel pijn kan doen. En je hiermee (diep) kwetsen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Juist omdat je ze al jaren kent en vertrouwt. Iemand kan je pas kwetsen als je verwachtingen van ze hebt. Op het moment dat je verwachtingen niet waargemaakt worden, keert het zich tegen in je de vorm van teleurstelling en gekwetst voelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je juist zoveel om deze persoon geeft, dat het hard aankomt als ze je kwetsen. Mensen die niet zo interesant zijn daar merk je het wat minder van
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je iemand vertrouwd en kent heb je een bepaald beeld van hen en de relatie die je tot elkaar hebt. Daar komen verwachtingen bij kijken. Daarin spelen jouw normen en waarden een rol, want vooral als jij zoiets nooit bij iemand zou doen omdat je om diegene geeft komt het extra hard aan. Dan zijn blijkbaar jullie normen en waarden niet gelijk en heeft diegene een ander verwachtingspatroon over jullie relatie of het kan diegene allemaal niet zoveel schelen; en dat doet pijn!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe open jij je opstelt, hoe meer dat je pijn gedaan kunt worden. Intiem zijn daar heb je moed voor nodig, want dan sta je toe dat de ander je pijn kan doen. Sluit je je helemaal af, dan kan je dus geen pijn gedaan worden, maar ik zou dan niet van ´leven´ kunnen spreken, dan ben je robotisch... Sta je helemaal open, dan wordt je gekruisigd, dat hebben we al een keer gezien in het verleden... Dus het is zaak om een tussenweg te vinden en die maak jij, voor iedereen anders... Hoe groter verleden je hebt met een ander en de mate van openen bepalen de mate waarin jij de pijn kunt/moet ervaren... zo is het...
Zien hoe het werkt én toch open kunnen blijven, maakt het leven héél spannend...

over de laatste opmerking nog... Weet je waarom er virussen zijn? Die organismen maken alleen maar gebruik van een kwetsbaarheid van het systeem, ze doen niets anders dan dat. Was die kwetsbaarheid er niet, dan was er het virus niet... Maar kijk je verder dan dat, dan kun je zeggen dat het virus je sterker maakt, hij maakt jou attent op je kwetsbaarheid en jij kunt dat in jou repareren en jij komt er sterker uit. Ik weet zeker dat je dit perfect snapt, een ander zou hier kwetsende opmerkingen over kunnen maken naar XiniX toe, ook dat is kwetsbaar zijn, maar ik zeg dan net zoals Jezus, ze weten niet beter, ik vergeef hen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de vraag zit het antwoord; omdat je de mensen al jaren kent en vertrouwt.