ik heb een discussie met me vrouw. wanneer noem je online vreemdgaan 'vreemdgaan'

Mijn vrouw is aan het mailen en chatten met een man uit Brazilie. Ik vind het contact vrij ver gaan, maar zij zegt dat het weinig voorstelt. Nu een mail van haar gezien naar hem toe en ze begon met 'hi sweetheart'. Ze typt ook vaak 'hi dear' enz.. Ik noem dit begin van vreemdgaan maar zijn ontkent dit. Wat is jullie mening hierover?

Mijn vrouw weet dat ik deze vraag heb gesteld en zullen samen de antwoorden lezen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Vreemdgaan wordt gedefinieerd door de afspraken die je met elkaar hebt. Dit is ook de reden waarom het een goed idee is om die afspraken expliciet te maken (uit te spreken of desnoods op te schrijven) en er niet van uit te gaan dat jullie vast op één lijn zitten. Jullie zijn een getrouwd stel, niet een telepatische siamese tweeling. Dat betekent dat jullie twee verschillende mensen zijn die het niet overal over eens zullen zijn.

Maar goed, de definitie van vreemdgaan die ik tot nu toe het nuttigst heb gevonden: contact met iemand anders dan je partner dat de grenzen overschrijdt van de afspraken die partners impliciet of expliciet hierover gemaakt hebben.

De grens ligt dus niet bij zoenen, bij seks, bij spannende mailtjes of bij cyberseks, maar bij de afspraken die je maakt met je partner. Als die niet duidelijk zijn, heeft het niet zoveel zin om zoiets als chatten 'vreemdgaan' te noemen, laat staan iets vaags als 'het begin van vreemdgaan'.

Wat zou je vrouw precies met die beschuldiging moeten doen? Wat kan ze daarmee, 'het begin van vreemdgaan'? Wat betekent dat? Moet ze de woorden 'dear' en 'sweetheart' niet meer gebruiken, moet ze alle contact met die Braziliaan verbreken, moet ze jou geruststellen, moet ze nooit meer met andere mensen mailen, chatten, praten? Mij zou hettotaal onduidelijk zijn hoe ik geacht wordt hierop te reageren.

Dat is dan ook mijn advies: praat hier eens over, en dan niet speciaal over dit chatcontact, maar in het algemeen wat jullie samen wel of niet vreemdgaan (of ander onwenselijk gedrag) vinden. Leg eens vast wat voor jullie de regels zijn. Dat betekent niet dat die regels nooit meer mogen veranderen (altijd in overleg!), wel dat jullie een houvast hebben.

Goed, tot zover mijn algemene verhaal over afspraken binnen je relatie. Dan het specifieke geval. Het is natuurlijk aan jullie twee om hier een oordeel over te vellen, maar mijn persoonlijke mening: doe niet zo moeilijk. Ze typt het woord 'sweetheart' op haar computer, ze fluistert het niet bij die Braziliaan in zijn oor terwijl ze bij hem op schoot zit en zachtjes aan zijn oorlelletje knabbelt. Ik zou hier geen seconde over inzitten.

Ik zou pas een probleem gaan zien als ze met die ander allerlei persoonlijke dromen, wensen en angsten zou delen die ze niet (meer) met jou deelt. Dát is intimiteit, niet het woord 'sweetheart'. En aangezien ze blijkbaar haar mails en chats niet voor jou verbergt, lijkt dit probleem me niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
dikke plus!

Andere antwoorden (22)

Ik noem het nog geen vreemdgaan zeker niet maar vind het ook een beetje gaan hopelijk komen jullie hier samen uit :) Van beide kanten gelijk

Toegevoegd na 27 seconden:
Ver gaan*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aanhef als 'hi sweetheart' of 'hi dear' betekent in het Engels weinig meer dan 'dag lieve' maar in heel algemene zin. Ook 'hi love' is een onschuldige aanhef. Ik vind (het begin van) vreemdgaan wel een hele zware term voor chatcontact maar het kan natuurlijk wel uit de hand lopen. Via mail/chat (wat toch behoorlijk anoniem is) laat je misschien eerder dan je gewild had (als je het al wil) het achterste van je tong zien; vertel je meer en ben je openhartiger dan je zou zijn in face-to-facecontact.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De één is de ander niet,maar persoonlijk vind ik het te ver gaan.Zeker van die koosnaampjes zou ik over m'n nek gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke antwoorden hier ook op komen, het gaat erom dat jij het een probleem vind en daar heb jij geen onderbouwing van anderen voor nodig. Leg uit waar jij bang voor bent en waarom je het contact vervelend vind. Zij moet jou serieus nemen en zich afvragen of ze het contact waard vind om jou dit gevoel te geven.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch nog iemand met verstand van relaties!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel mooi verwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+juist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 inderdaad, de een is de ander niet.
Ik vind het vreemdgaan als het iets is wat ze niet ze niet doet als jij er bij zou zitten.

als je face to face met deze derde persoon erbij zou zitten, zou ze zich dan net zo gedragen als dat ze online doet?

zo nee, dan gaat ze te ver.

aangezien jij het nu al te ver vind gaan, moet je het daar over kunnen hebben en moet zij er voor open staan, dat jij het zo ervaart en moet er over gepraat worden omdat het anders de relatie schaadt en jij haar niet meer vertrouwt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vreemdgaan vind ik het niet, maar het gaat wel ver om aan te heffen met sweetheart of dear. Vreemdgaan online lijkt me lastig, meer iets in de trant met foto's of webcam. Het lijkt dat de vraag 'waarom' belangrijker is dan de vraag of dit wel of niet vreemdgaan is, maar dat is mijn bescheiden mening. Ik hoop dat jullie er uitkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joh waar maak je je druk over? Ze zal die man toch nooit in het echt kunnen ontmoeten.
Op internet vallen de termen dear en sweetheart heel snel, als mijn nicht uit Canada mij mailt begint ze ook met : hi dear. Dat is gewoon schrijftaal, dat heeft niks te betekenen.
Wees jij nou maar gewoon heel erg lief tegen haar en ga niet zeuren over haar chatten. Als je echt graag wil dat ze minder chat en meer aandacht aan jou besteed ga dan iets leuks doen met haar. Nodig haar uit voor een verrassingsavond, vraag of ze om 7 uur klaar wil staan met haar mooiste kleren aan en dan neem je haar mee uit eten ofzo. Of iets anders waarvan je weet dat ze het leuk vind.
Als je bang bent dat ze een ander leuker gaat vinden dan jou, moet je ervoor zorgen dat ze ziet dat jij de allerallerleukste bent!! :)
Dus niet boos worden, maar jezelf van je beste kant laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt het tegenover jou,als haar man zijnde,ongepast.
En ik kan mij voorstellen dat jij het als een soort vreemd gaan ziet.
En eigenlijk is het ook wel zo,want als ik het goed begrijp is het een onbekende man voor haar?
Van lieve woordjes en chatten met andere mannen komt meestal weinig goeds uit...
Ik denk dat ik een huis met oorlog zou krijgen,want mijn man zou het nooit accepteren...en daar heeft hij gelijk in...
Je doet toch iets achter de rug om van je man en dat kan in mijn ogen niet....
Ik vindt het ongepast en hoop dat je vrouw het foute er van inziet....

Toegevoegd na 10 minuten:
je vrouw leest de berichtjes hier ook?
mevrouw van mafferooie....ik vindt het tegenover je man ongepast,om achter zijn rug om te chatten en mailen met een man...
hij maakt zich er zorgen om,en terecht....
Wees een vrouw en speel open kaart met hem...daar heeft hij recht op,jij bent zijn vrouw tenslotte.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tegen houden...Weet je wat jij moet doen? Die kerel een mail sturen en vragen wat zijn bedoeling is van zijn komst naar nederland...
Wat heeft jou vrouw hem allemaal verteld? Weet ie man wel dat ze getrouwd is?
Als hij weet dat ze getrouwd is dan snap ik die kerel ook niet...
Je moet het niet goed vinden hoor...Via Internet gebeuren er hele rare dingen...
Joh..stuur hem een mail en vraag naar de reden van zijn komst....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vindt het toch niet kunnen....Hoe zou ze het vinden als het andersom was?
Stel dat jij chat en mailt met een vrouw,en deze vrouw komt jou opzoeken...nou,ben benieuwd of ze dat leuk vindt...
Sorry,hoor..maar ik blijft het onbehoorlijk vinden...tegenover jou toont ze weinig respect....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kan ik je nog maar een raad geven...
mail die man en schrijf hem dat je weet van zijn bezoek aan nederland...dat je weet van het e-mail contact tussen hem en je vrouw.
Vraag hem naar de reden van zijn bezoek,en vertel dat je het ongewoon vindt... ik kan mij voorstellen dat jij je er ongemakkelijk bij voelt.
het is een rare situatie.
Kent ze die man allang? Hoe is hij,is hij ook getrouwd> Komt ie alleen.... ik vindt het raar.... ik kan mij voorstellen dat je zegt..je ontmoet hem niet...en ik vindt dat jou vrouw begrip moet hebben voor je... want jij zit ermee,dat is duidelijk....dus moet ze rekening houden met jou gevoelens en niet alleen aan haar zelf denken... Ze kan het beste die man een mail sturen dat ze van een bezoek afziet....
Dat jij er bezwaar tegen hebt... En heeft ie man een klein beetje gevoel,dan respecteerd hij dat.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hele verhaal gaat ervan uit dat ze dit achter zijn rug om doet. En als het nou eens helemaal niet achter zijn rug om gaat? Zo te lezen is dit in alle openheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het met je eens SuzyQ
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit het verhaal maak ik uit dat er veel achter de rug omspeelt...hij heeft het gevoel dat er meer aan de hand is,omdat zijn vrouw bepaalde gevoelens heeft voor die man...
nee het is geen vorm van vreemdgaan maar het is wel vreemd dat je vrouw aan het chatten is met een tot nu toe onbekende man die zover ik net las ook nog naar nederland komt, en ze wil hem graag gaan ontmoeten ...daar zou ik me dan meer zorgen om maken dat ze misschien dan alsnog vreemd gaat ik denk dat als jij je er niet prettig bij voelt jou vrouw je ook moet kunnen begrijpen en stoppen met hem te chatten ..

Toegevoegd na 4 minuten:
je kan deze vraag ook aan je vrouw vragen dat stel dat jij aan het chatten bent met een vrouw uit brazilie
en die jij gaat ontmoeten en je haar lieve dingen schrijft
wat zal je vrouw hier van vinden ......?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn maar uitdrukkingen.Maar als ze heel persoonlijk gaat doen,en vertrouwen gaat geven aan diegene,zou ik het wel als vreemdgaan zien,wandt zoiets moet je normaal opbouwen,samen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt pas oppassen als je haar post niet meer mag lezen,dan zou ik me pas zorgen maken.
Geprezen zijn de mensen die elkaar kunnen laten wie ze zijn en wanneer je dat doet dan komt er een tijd dat je van elkaar houdt onvoorwaardelijk.Vrijheid en vooral eerlijkheid tegenover jezelf zijn is een goede leidraad.
Sta open voor je vrouw en oordeel niet maar luister ,dan ben je echt een man die niet bang is om zichzelf tegen te komen en ipv alles te onderdrukken ,gewoon het leven onderzoeken.En dat geld natuurlijk voor beiden.Geef elkaar de ruimte om zelf de verantwoording te nemen voor het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrouwen zeggen nou eenmaal snel dingen als "dear" en "sweetheart". Ik heb ook een (Engelse) vriendin die dat soort dingen zegt tegen mij, maar waar ik verder absoluut niets mee heb en nooit zal krijgen ook (zijn we allebei heel stellig in).

Als de gesprekken nou over liefde en een mogelijk samenzijn zouden gaan, dan zou ik eens even aan de bel trekken, maar als het alleen woordjes als dear en sweetheart zijn, lekker laten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wat je onder "vreemdgaan" verstaat. Het lijkt op virtueel flirten, om een beetje aandacht te krijgen. Als ze nou werkelijk de hele dag met die man bezig is in haar hoofd en met hem dingen emotioneel deelt, wat ze met jou niet zou doen, dan belandt je in een gebied, waar je zou kunnen zeggen: ze pleegt gevoelsmatig overspel. De aandacht die hij krijgt, moet jij tenslotte ontberen.
Dat er van het éen vaak iets anders komt weten we allemaal. Zo een "droomprins" in een ver land is redelijk onrealistisch, ik vraag me af waarom ze er behoefte aan heeft, en jij ook waarschijnlijk.
Maar als zij hem echt gewoon als een kennis ziet en ze hebben plezier in het mailen zonder bijbedoelingen dan zou ik me geen zorgen maken.
Geen zorgen maken over de aanhef, het inhoud is belangrijker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat veel mensen wel chatten en soms gaat het vast wel verder. Ik zou het van mijn vriend ook niet waarderen als het te ver zou gaan.
Zolang het voor de gein is en ze geeft jou je aandacht die je verdiend, zou ik me geen zorgen maken.
Als ze steeds meer online is en dat alleen belangrijk vind, zou ik met haar gaan praten. En eventueel conclusies trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms ontmoet je op internet mensen waar het leuk mee klikt.

Een ontmoeting met zo'n chatcontact moet kunnen, maar dan wel 'gezellig bij jou thuis'. Dus nodig die man uit, kook een lekkere hutspot voor hem, laat hem met je kind spelen en heb gezamenlijk plezier over de cultuurverschillen! En duw hem op tijd de deur weer uit.

Het kan best zijn dat die man dat ook in gedachten heeft, het is nou eenmaal leuk om mensen uit andere landen te ontmoeten en als je aan het reizen bent, bij mensen thuis te komen om te zien hoe ze echt leven.

Als je vrouw dat niet wil, omdat ze tijd met hem alleen wil doorbrengen, zou ik dat vreemd vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gesproken.
En ik moest lachen om dat
"en duw hem op tijd de deur weer uit"
;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje voor stippel
Rieneke1
13 jaar geleden
dikke plus!
Wat voor de een vreemdgaan is stelt voor een ander niks voor. Ik kan je dan ook geen algemeen antwoord geven maar wel een antwoord gebaseerd op mijn eigen gevoel.

Wanneer mijn vriend met iemand in het Engels zou mailen en in zijn mails een dergelijke aanhef gebruikt zou ik mij niet zo druk maken. Het is op zich vrij standaard taalgebruik.

Waar ik mij wel druk om zou maken zijn de volgende zaken:

- als de mail voor mij verborgen wordt
- als er sexuele toespelingen gemaakt worden
- als er obsessief vaak gemaild wordt (continu de mail checken of er nog nieuws is en dan meteen terugmailen, niet 1x per dag maar bijvoorbeeld 6x of meer)
- wanneer mijn vriend zijn belevenissen/problemen/gedachten meteen met die persoon wil delen en later pas met mij
- wanneer mijn vriend af wil spreken, maar dan niet bij ons thuis maar ergens anders en hij mij er niet bij wil hebben

Je geeft aan dat je vindt dat het contact vrij ver gaat. Waarin uit dat zich, los van de aanhef die ze naar elkaar typen?

Feit is dat jij ermee zit. Goed dat je erover kunt praten en samen de antwoorden leest. Probeer samen een middenweg te vinden waarin zij wel contacten kan aanknopen met anderen maar binnen de grenzen waarin jij het nog fijn vindt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van die koosnaampjes zou ik ook over me nek gaan, ik vind dat niet gepast als je een relatie heb. zou zij het ook leuk vinden als jij dat zou doen bij een vrouw?je kan ook iemand aanspreken in plaats van hi sweetheart enzo...ik zou er niet achter moeten komen als mijn vriend dat zou doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe is ze eigenlijk in contact gekomen met hem?
En waarover praten ze met elkaar?
Ik snap niet waarom ze het nodig vind om met een man te mailen(Brazilië of Nederland maakt niet uit).
Probeer gewoon duidelijkheid bij haar te krijgen, waarom doet ze het en wat wil ze ermee bereiken?
Als ze geen goeie verklaring weet te geven dan klopt er toch iets niet. In dat geval kan je het maar beter in de gaten houden!

Maar toch hou lullig je het misschien vind dat ze dat doet...
kijk uit dat je niets gaat verbieden of dat jullie daar door ruzies gaan krijgen. Uiteindelijk zal ze het toch wel doen en als jij het haar zou gaan verbieden gaat ze het misschien stiekem doen en dan heb je er geen grip meer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lastige situatie. Mijn ervaring leert dat dit soort "onschuldig chatgedrag" uiteindelijk toch op gedoe uitoopt. Zeker aangezien het feit dat ze elkaar nu willen zien. Misschien wil je vrouw er echt niets mee, maar mij komt het toch een beetje vreemd over allemaal. Ik kan alleen maar zeggen, ga op je gevoel af. Als jij je er echt zó ongemakkelijk bij voelt praat er dan over met je vrouw. Misschien is het een idee dat hij wel komt , maar niet als jij er niet bij bent. (dat zou ik sowieso niet laten gebeuren!)

laat ik het zo zeggen; als mijn vriend dit zou doen zou mijn tolerantie snel het raam uit gaan ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niet kunnen. Het is verraad naar je partner. Nu hou ik zelf niet van die slijmerige koosnaampjes. Al is het iemand aan de andere kant van de wereld, en al zit je erbij en weet je het dat kan ook een goede "cover"zijn. Sowieso kwetsend voor je partner. Draai het om. Hoe zou zij het vinden als jij het zou doen, en dan niet in een andere taal, maar gewoon in het nederlands. Dag schatje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is 2 voor 12.

Als de chatberichten worden opgeslagen dan moet er geen bezwaar zijn om het terug te lezen.

Is de instelling teruggezet dan heeft men iets te verbergen en dan is het geen zuivere koffie.

Op zich heeft een korte chat met mensen over de hele wereld niets te betekenen. (bv in het kader van een community evt met games zoals facebook met farmville)

Gaat er echter teveel tijd in zitten en moeten de normale huishoudelijke dingen wijken, dan kan men zich lichtjes zorgen maken.

Resume: Een verzoek aan beiden om open kaart te spelen, de een om het ,,onschuldige,, aan te tonen, en de ander zijn zorgen met redenen te omkleden.

Chatten (evt met webcam) kan HEEL ver gaan.
Kortom het is overspel als het ondanks het verweer van de partner door blijft gaan.

Dus.........Vinger aan de pols.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe kan je anders iemand aanspreken in een Engelse taal (vrij vertaald van het Nederlands)?? "dear sir" lijkt me vrij stug voor privé gesprekken :-)
maar pas op het is een Braziliaan :-P
neee, grapje als jij een persoonlijk contact zou aanspreken in het engels, wat zou jij dan zeggen??
afsluiten met "hugs" is typisch Amerikaans (engels)

kijk stel je eerst de vraag waarom jij het al vreemdgaan vindt? (wat is jouw probleem hierin) kan je enkel intern bespreken.
tenzij je vrouw veel vrijheid heeft (en geld) of die Braziliaan zodat ze de kans hebben om met elkaar te kunnen afspreken ...

kijk Brazilianen mogen meerdere seks-vriendinnen hebben; de vrouwen doen het daar ook maar je moet je vrouw toch wel wat vertrouwen.
wie weet vindt ze bij dit chat contact wat ze wat bij jou mist (of niet meer terugvindt)...
of is het juist spannend voor haar omdat het onbekend is (en heel ver weg van haar) zodat ze wat meer durft ...

bespreek het, als je je echt graag geeft en je maakt duidelijk dat je het echt niet fijn vindt (na alles besproken te hebben) zal ze er ook wel mee stoppen... maar dan moet je ook een zuivere relatie hebben en moet echt alles; maar dan ook alles!!! bespreekbaar zijn... zelfs de kleinste scheet!!

btw..Braziliaanse vrouwen spreken nu niet makkelijk Engels maar wat zou je vrouw vinden als je iets gelijkaardigs doet??

mijn idee (en gelieve het niet persoonlijk te nemen aub) maar als je vrouw het plezanter vind om met een Braziliaan te chatten ipv met jou iets te doen zit er toch wat scheef bij jullie (of moeten jullie toch wat nieuwe dingen gaan ondernemen) :-)

ik hoop dat je hier wat aan had en again... niks persoonlijk ;-)
vriendelijke groet,
steven