Hoe geraak ik van mijn irritante jaloezie die mezelf en anderen verveelt?

hallo,

ik ben een meisje van 22 met een normaal voorkomen en toch een leuke vriendenkring. Ik ben heel sociaal en spontaan en ik maak graag kennis met nieuwe mensen.
Tot zover ok.
Nu ik heb een groot probleem vind ik zelf.
Ik ben vreselijk extreem jaloers.
Nu op wie ben ik jaloers: op vrouwen/meisjes met een vriend of een man die ik zelf zie zitten.
Ik ben zelf vrijgezel en heb nog geen partner gevonden, maar dat zou geen reden mogen zijn om zo stikjaloers te zijn bij elk huwelijk en het niemand te gunnen. Ik erken het probleem en dus vraag ik om hulp over hoe het groene monster te verslaan en me zo beter te voelen en aangenamer te zijn tegenover die vrouwen in kwestie.
Soms heb ik echt de drang om bemint te worden door die ene kerel, maar ik kan zo verliefd worden op een ander.
Mijn hormonen slaan de laatste tijd op hol!
Herkent iemand dit of weet iemand wat eraan te kunnen doen.

Hartelijk dank voor uw hulp, want ik heb het echt nodig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik geloof dat jaloezie voortkomt uit onzekerheid. Misschien is het een goed idee om bij jezelf na te gaan waarover jij onzeker bent. Als ik jouw verhaal zo lees, lijkt het alsof jij stiekem ergens (bewust of onbewust) bang bent om alleen achter te blijven, om geen partner te vinden. Het is een cliché, maar op ieder potje past een dekseltje, en om er nog maar een in te gooien: vaak komt liefde uit een onverwachte hoek en juist niet als je op zoek bent.

Probeer dus te werken aan je zelfvertrouwen. Als jij je er van bewust bent wat je hebt te bieden aan de wereld, zul je een stuk gelukkiger in het leven staan en zullen mensen dat ook aan je merken. Als jij blij bent met wie je bent, hoef je ook niet meer naar andere mensen te kijken die het 'anders' of 'beter' doen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens kan ik wel begrijpen dat je hormenen op hol slaan als al je vrienden gaan trouwen/samenwonen etc. maar bedenk: liever een jaartje later met de perfecte partner dan nu met iemand waar je niet 100% blij mee bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

iedereen heeft wel eens last van jaloezie. Wanneer het echt erg is zoals je dit zelf omschrijft, ligt de oorzaak vaak dieper. Ik was zelf ook erg jaloers. Dan meer bij mijn exvriend. De reden die ik uiteindelijk door had is dat ik zo ontzettend onzeker was in die tijd. Alles was mooier om mij heen. Alles was altijd beter. En waarom ben ik genoeg als er nog VEEL BETER rond loopt. Met jaloezie maak je veel kapot en het is dan ook erg zonde. Ik denk zelf dat jouw jaloezie een leegte is die jij zelf graag opgevuld wil hebben bewust of onbewust. Jij wil zo graag zelf dat jehet een ander niet gunt want WAAROM HUN WEL. Misschien moet je jezelf eens anders bekijken. Stel jezelf de vraag waarom je jaloers bent. Schrijf dit op. en stel achter je antwoord steeds de vraag waarom, want, hoezo, enz. en schrijf dit op. uiteindelijk kom je bij een heel ander punt uit waar echt het probleem zit. Het klinkt heel raar maar het helpt wel. Ik heb het ooit geleerd en toegepast. Als ik mij druk maakte om een ei dan bleek het uiteindelijk te gaan dat ik niet gestofzuigd had. even een simpel voorbeeld maar om je een idee te geven. Zo kom je dichter bij het echte probleem en kan je daarmee aan de slag. Jaloezie komt echt van binnen uit!

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed omschreven+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey, dank je voor je antwoord, ik ben idd heel onzeker geworden na een publieke vernedering ( het gaat als volgt dat mijn verloofde van 6 maand mijn voor de hele familie heeft laten staan voor een ander, ik was toen 20 en sindsdien ben ik dat nog niet te boven gekomen en toch ben ik ook aan de ene kant blij dat ik van hem verlost ben).
Ik heb zowat alle antwoorden zitten lezen en ook begrepen dat onzekerheid groten parten speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat is idd. niet niets zeg! Maar je kan het ook zien dat je op tijd van hem verlost bent. 20 is best wel jong voor dit soort resolute beslissingen. Ik was 20 toen ik het huis uit ging. En dat ging ook niet super en voelde me ook diep ongelukkig had veel last van jaloezie heel erg. Het veroorzaakte een aantal keer per dag ruzie nou dat is ook niet gezellig hoor. mijn onzekerheid werd zo erg dat het zich ging uiten in een dwangneurose. Pas daar mee op! Als ik er nu op terug kijk (inmiddels 10 jaar ouder) kan ik er wel om lachen. Voor de wet ben je dan volwassen maar die hormonen veroorzaken ook chaos hoor. Probeer te accepteren dat het gebeurd is. En wees uiteindelijk blij dat je los van hem bent. Dan pas kan je verder. Klinkt heel zweverig maar als je zelf niet gelukkig bent kan je een ander ook niet gelukkig maken.
waarom geniet je niet van ander mans geluk.dan straal je misschien ook iets meer vriendelijkheid uit.want ik neem aan dat als je ze zo ziet je niet al te vrolijk kijkt.als ze dan je uitstraling zien van dat je geniet van de kleine dingen word je misschien ook meer geaccepteerd en komen de jongens ook wel naar je toe.laat je vriendinnen gelukkig worden met hun partner ga zelf op zoek naar de jouwe en maak er iets speciaals van.denk positief en leer van je fouten door niet meer zo erg jaloers te worden als je weer eens n stelletje ziet die van elkaar houden.jouw tijd komt echt wel.heb geduld.het overkomt je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar een psycholoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen dien je een onderscheid te maken tussen jaloezie en afgunst.

Jaloezie is een heel normale menselijke eigenschap..

Als je bijvoorbeeld je man of vrouw in de armen ziet liggen van een andere man of vrouw..is het doodnormaal dat je innerlijk begint te koken van jaloezie.

Afgunst echter vind ik een minder mooie eigenschap. Afgunstig zijn op je buurman omdat hij zo'n dure auto wèl kan betalen en jij niet.

Om je afgunst te overwinnen dien je je innerlijk eens goed aan te pakken.

Leer anderen hun geluk, hun inkomen, hun prachtige villa, hun..weet ik veel..gewoon van harte te gunnen.

Probeer te denken in termen als..hij werkt er hard voor en ik wil hem dat van harte gunnen.

En als je vriendin wèl een partner heeft en jij niet..wees dan oprecht blij voor hààr..want dàt is pas echte vriendschap.

Als je eens wat wilt 'praten', (mailen dus)..stuur je maar een persoonlijk berichtje.

Wellicht kan ik je wat helpen in de moeilijke strijd tegen jezelf.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij altijd helpt om niet jaloers te zijn is om naar mezelf te kijken ipv mezelf steeds te vergelijken met een andere
De ene vrouw heeft mooiere benen
de andere heeft mooiere handen de andere heeft mooiere haren
De ene heeft een betere leukere leven of een man of een auto wat ik wil hebben
maar daar moet je niet naar kijken
wat jij moet doen is op jezelf concentreren en kijken wat jij wil en wat jij kan bereiken in het leven
Richt je vooral op jezelf en niet op andere dat is mijn advies.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent al heel ver dat je het bij jezelf wilt erkennen, heel goed! Waarom ga je niet internetdaten of speeddate, geniet van de orientatie en interessante mensen ontmoeten. En er zijn vast ook mensen jaloers of kijken op naar jou.