is alcohol drinken nou gezond voor je?

Toegevoegd na 3 minuten:
sommige kranten enzo schrijven dat het gezond is als je het 1 per week drinkt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (8)

De stof alcohol is weliswaar giftig, maar bij matig gebruik kan het ook voordelen hebben voor het lichaam. Bijvoorbeeld voor oudere mensen die last hebben van het verkalken van de bloedvaten. Een kleine hoeveelheid alcohol zorgt ervoor dat deze bloedvaten wijder worden zodat het bloed er makkelijker doorstroomt. Maar je moet wel oppassen om te zeggen dat alcohol goed is voor oudere mensen. Ouderen die medicijnen gebruiken kunnen zelfs bij matig gebruik in de problemen komen. Een ander voorbeeld is het effect van alcohol op het voorkomen van een hartinfarct. Uit wetenschappelijk onderzoek komt naar voren dat er onder matige drinkers minder hartinfarcten voorkomen dan onder niet-drinkers. Daarentegen neemt de kans op een hersenbloeding weer toe. Het gaat te ver om alcohol te beschouwen als een medicijn of een gezondheidsmiddel. Je kunt het beter zo zeggen: Voor mensen die in staat zijn om het bij een glas te houden, en dat zijn veruit de meeste mensen, kan alcohol in bepaalde gevallen een gunstige werking hebben op de gezondheid. Daarnaast moeten we niet vergeten dat voor veel mensen alcohol plezier en ontspanning betekent. En dat is op zich weer gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur alcohol: niet doen, kan je van binnen deels branden en irriteren.
Wijn: kan 1 glaasje per dag wel gezond zijn, maar hieruit is nog niet gebleken of het door het alcohol komt of niet.
Bier: meer dan 2 á 3 glazen per dag eigenlijk niet doen, en ook niet alle dagen.

Maar omdat het nog niet gebleken is of de alcohol in de wijn het goede eigenschap is, kan ik nog niet zeggen of bier ook gezond zou zijn in kleine hoeveelheden regelmatig.

Want in wijn zitten ook weer andere bestanddelen.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pure alcohol is gif voor het lichaam, maar sommige alcoholische dranken kunnen een gunstig effect hebben, mits het met mate gedronken wordt.

Zo is van rode wijn aangetoond dat, bij matig gebruik, het een gunstig effect heeft op hart en bloedvaten. Dat komt door de hoge anti-oxidanten die in druiven en druivenpitten zitten. Dus niet de alcohol, maar de druif heeft hier een positief effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een of twee glazen alcohol ( wijn ) per dag schijnt lijf en leden te bevorderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén glas (voor vrouwen) of twee glazen (voor mannen) rode wijn per dag zouden gunstige effecten hebben, maar dat ligt waarschijnlijk minder aan de alcohol dan aan de overige stoffen in de wijn. Sap van rode druiven is waarschijnlijk net zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vandaag op het journaal is bekend gemaakt dat alcohol schadelijker is dan heroine, wel beweerd men dat een glaasje wijn gezond is voor het bloed maaar drink met mate. grrr van rico
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alcohol is schadelijk voor je hersenen
en kijk ook maar op www.youtube.com en daar tiep je in alcohol.

dan zie je de gevolgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er doen heel veel tegenstrijdige verhalen de ronde. Het ligt er ook heel erg aan naar welk aspect van de gezondheid je kijkt, naar hart- en vaatziekten, kanker of diabetes bijvoorbeeld. op sommige aspecten van de gezondheid heeft het een positieve invloed, op sommige een negatieve.

Opvallend is dat het erop lijkt dat het voor vrouwen vaker schadelijk lijkt dan voor mannen, met name door de verhoogde kans op borstkanker, al bij één glas per dag.