Waar komt het woord toepertoe vandaan?

Sinds wanneer en hoe bedacht en staat het in woordenboek en welk deel van nederland en word het nog gebruikt etc.

Goeievraag vult hem namelijk niet aan bij trefwoorden ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Het beste antwoord

"TOEPERTOE

‘Toepertoe’, of ‘toepartoe’, komt in geen enkel Zuid-Nederlands woordenboek voor behalve de woordenlijsten van Tilburg en directe omgeving. Tegelijk is de taalkundige oorsprong van het woord duister. Het is opvallend dat de meeste voorbeelden die de Tilburgse woordenlijsten geven, te maken hebben met eten en drinken. De bijwoordelijke uitdrukking ‘toepertoe’ werd blijkbaar nogal eens vereenzelvigd met gulzigheid. In de lijst van Damen (1916) komt ze echter niet voor, en bij de vooroorlogse Tilburgse dialectschrijvers als Heerkens, Naarus, en Kubke Kladder treffen we haar alleen bij Heerkens aan. Vanaf 1954 vinden we het woord in een aantal prenten van Cees Robben en in de rijmteksten van Lechim, in zeer uiteenlopende en soms duistere betekenissen of bedoelingen. ‘Toepertoe’ lijkt een ‘woordenboekwoord’. De oorsprong van de uitdrukking wordt altijd herleid tot het Frans, echter zonder enige bewijsplaats. In 2007 keerde ‘toepertoe’ kortstondig terug in het openbare leven toen het onderdeel was van het motto van het Tilburgs carnaval, en in juni 2008 presenteerden Tilburgse bakkers het zogenaamde ‘Toepertoetje’, een patisserie van crême au beurre, Belgische chocolade, en een vulling van hazelnoot en amandel. De Tilburgse zangers die zich Tilburg Toppers noemen, maakten er een liedje bij."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is ook niet een woord dat door heel Nederland voorkomt.
Het komt uit Tilburg en komt al voor de tweede wereldoorlog voor.
Het staat dus ook niet in het Nederlandse woordenboek, maar wel in de lijst met woorden uit Tilburg.
Ze denken dat het een franse verbastering is, maar dat is niet helemaal duidelijk.
Zie voor meer info de link:

http://www.cubra.nl/wtt/documentlemmas/toepertoe.htm

Het betekend eigenlijk; alles in eens.