Kun je het overleven als je uit een vliegtuig springt die 1 km hoog vliegt en boven de zee vliegt?

Ik heb gezien dat je van 10 m hoog in het water vallen geen pijn krijgt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
26.7K

Het beste antwoord

Dit heeft alles met de negatieve G-krachten te maken die je lichaam doorstaan moet...

Je zult een hoop geluk met een antal factoren moeten hebben om dit te overleven. De kans dat je recht (voeten eerst) in het water terecht komt dan en je overleeft die impact van 150 tot 200 negatieve G-krachten dan schiet je 100 meter door in het water. Dit kost je ongeveer 100 seconden met de snelheid van 150 km per uur, waarmee je het water raakte. Op honderd meter diepte heb je met een druk van 100 bar te maken. Dit is bijna niet te overleven. Maar stel dat je dit ook overleeft dan moet je ook nog terug naar de oppervlakte. De laatste 10 á 20 meter zal snel gaan. Maar alleen voor de eerste 80 á 90 meter heb je 4 seconden per meter nodig...

Alles bij elkaar heb je 600 seconden nodig om weer te kunnen ademen. En ik ken niemand die 10 minuten zijn adem kan inhouden. En dan ook nog een hoop inspanning kan leveren om weer boven water te komen...

Dus misschien kan je dan maar beter op slag dood zijn als je het water raakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Van 1 KM? Dan ben je morsdood.

Hoe langer je valt, des te sneller je gaat. Met die snelheid waarmee je vanaf 1000 meter op het water klapt, is er niets meer wat op een lichaam zou lijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 km of 10 m is een verschil van 990 meter. Ik ben wel eens van een rots van 25m hoog afgedoken en dat deed best wel zeer, ook al kwam ik goed terecht. Ik kan je voor 100% garanderen dat je die klap niet overleeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit overleef je niet. Dit heeft te maken met de cohesie van het water; het 'veert' als het ware niet genoeg mee. Je slaat als het ware te pletter, net alsof je op de grond valt of tegen een muur aan botst.

Als je van 1 km naar beneden valt, krijg je er per seconde 9 m/s snelheid meer bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Piloten noodlanden niet graag op water, het is harder dan beton, zeggen ze wel eens, als het met zo´n snelheden gaat als landen...
Ik schat de je uiteenslaat... de valsnelheid is op den duur constant als je uit een vliegtuig valt... En je raakt bewusteloos voordat je op het water terecht komt... Je hebt een systeem ingebouwd, dat op het moment dat je beseft wat er gebeurt, je bewustzijn ingetrokken wordt...

Dat gebeurt al als je van een flat springt, je komt nooit bewust aan beneden (zeg nooit nooit, die ene uitzondering kan de regel bevestigen)...

Het water zal niet het enige zijn dat spat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen met een parachute.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Oké. Dan lig je in zee. En dan? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb altijd mijn zwemdiploma bij me, hoezo?
Het wateroppervlak veert niet mee. Dus feitelijk val je op een betonnen vloer. Je snelheid is ongeveer 10 meter per seconde. Je valt ter pletter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans dat je het overleeft zonder parachute is nihil.
Bij een dergelijke val (maar dan iets minder hoog) maak je het meeste kans door kaarsrecht gestrekt (verticaal) naar beneden te vallen, omdat je dan het minste water hoeft te "breken". Kijk bijvoorbeeld naar schoonspringsters. Maar dan moet je wel hopen dat het water een beetje diep is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boven zee weet ik niet maar er is in de tweede wereldoorlog wel een piloot uit een neergeschoten vliegtuig gesprongen waarvan zijn parachute niet openging.
Deze piloot is in een dikke laag sneeuw gevallen en heeft het overleefd.
Het is echt gebeurt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat verhaal wilde ik net vertellen! Boe!
Er zijn gevallen geweest van mensen die van zo'n 20 km naar beneden vallen op het land en dat overleefd hebben. Normaal gesproken echter: Nee.....

Overigens maakt het niet zoveel uit van welke hoogte je valt. Vanaf pak em beet 100 a 200 meter hoogte en hoger is je eindsnelheid ongeveer hetzelfde (luchtwrijving en zo; ik weet de exacte hoogte niet uit mijn hoofd maar het komt neer op ongeveer 220 km/h afhankelijk van je houding). Van die hoogte vallen is voor mensen normaal gesproken dodelijk (die enkele wonderbaarlijke uitzondering daargelaten).

Mits je exact goed mikt zijn je kansen op water nog vrij aardig overigens. Het maakt nogal wat uit hoe je het water raakt. Genoeg mensen weten hoe pijnlijk een mislukt sprong van een duikplank kan zijn maar een redelijke duik voel je nauwelijks een klap. Een goede techniek kan dus zeker helpen. Ik zou het alleen niet graag uitproberen.