12 werd gezien als het getal van perfectie (12 apostelen ed) en doorberekend zou meer dan 12 dan ongeluk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het getal 13 is geen ongeluksgetal, het is gewoon een gebaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een priem. Mensen haten priemgetallen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nu even serieus:
In Europa en Amerika wordt 13 als ongelukgetal beschouwd. Dit zou ermee te maken hebben dat het 1 + 12 is. Twaalf wordt beschouwd als het getal van 'perfectie', bijvoorbeeld in het Nieuwe Testament is er sprake van 12 apostelen. Meer dan perfect moet dus, doorredenerend, ongeluk brengen. Bij het Laatste Avondmaal was Judas de dertiende die aanwezig was en die hem later ook verraadde.