Waar komen zelfmoordneigingen vandaan?

Ik heb er vaak last van..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
3.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is een vorm van aandacht vragen voor je problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
113 kan je helpen om meer zicht te krijgen op je gedachten en gevoel. Moet je even googlen op 113 online, ik weet t precieze adres niet.

Antwoorden (3)

De druk van de maatschappij... Leer makkelijker om te gaan daarmee. De elasticiteit is er in nederland een beetje uit... Elders in de wereld hebben ze minder last van de regeltjes, de bekrompenheid en het gebetuttel als in nederland en het wordt met het jaar erger. Steeds meer mensen belanden overspannen of met een burnout in de ziektewet, en steeds meer mensen zijn het strontzat.
We komen er ook achter dat hoe wij opgevoed zijn door ouders ( die ook niet beter wisten) en maatschappij, dat we steeds verder van de natuur af komen te staan en het steeds oneerlijker verdeeld is in de wereld. Hieruit ontstaan geestelijke en lichamelijke klachten en loop je daar te lang mee door zonder er wat aan te doen dan ga je een keer onderuit, o.a. door een pogiong of een ongeluk of door eerst met een burnout dus in de ziektewet te belanden...

Ik zou in ieder geval gaan praten met iemand die je kunt vertrouwen, zou als het even kan van antidepressiva afblijvern, aangezien daarvan de meesten suicidaliteit triggeren tegenwoordig ( staat zelfs in de bijsluiter)

Richt het zoeklicht in jezelf en als je geld over hebt in de maand, denk er dan aan eens een proefles in Tai Chi te volgen ( dit helpt je zeer goed bij jezelf terug te keren), misschien ligt iets anders je beter...

Toegevoegd na 3 minuten:
Zonder je eens een poosje af en kom eens helemaal tot jezelf... Schrijf alles eens flink van je af, wat er maar in je op komt, ook al is het voor je gevoel nog zo'n warboel. Volg een cursus meditatie, ga na wat je leuk vind om te doen of leuk vond, en ga dat doen... ga proefdingen bestellen om nieuwe hobbies te ontdekken, download een gratis cursus van internet, ga bezig met dingen DOEN! Kortom... Ga van jezelf houden..

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik weet zeker dat als je de wereld even de wereld laat en meer aan jezelf gaat werken en hoe jij gelukkiger kan zijn voor jezelf, je je heel wat beter gaat voelen. Je mag me wel mailen als je wilt... sterkte met alles

Toegevoegd na 1 uur:
Ik bedank tegenwoordig voor nare gevoelens. Omdat dit leermomenten zijn, en altijd geven ze me weer waardevolle inzichten. Het is eigenlijk niet zo ellendig als je denkt, maar heel leerzaam en waardevol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Goeie suggesties Forall +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk zijn die goed, Het heeft mij net zo geholpen, maar het is een kwestie van DOEN he, en niet het gevoel hebben dat je moet. Daarvoor is het noodzakelijk moeten om te zetten naar willen... Ook daar vind je hier wel wat over terug... Er is zoveel te weten pfff...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke ik ben het met je eens maar om dit te kunnen doen is vaak eerst hulp zoeken belangrijk. Want het is nog de vraag of men zich tot dot alles kan zetten? Men zal moeten kijken welk stadium je bent. En het is inderdaad het willen, om je daar naar toe te zetten is vaak de zwaarste stap. Want dan is het nog een lange weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yup inderdaad alleen het geval is dat veelal de juiste hulp ontbreekt. In ieder geval niet waar je het verwacht. Ik heb zelden van iemand gehoord dat diegene echt blijvend baat had gehad bij de hulp van een psychiater. Zeker gezien het aantal uren dat deze tegenwoordig maken met de bijbehorende stress (80 uur in de week is niks), Staat de patient een kwartier later weer buiten in zijn hempje, met de stress van de hulpverlener erbij. De hulpzoeker kan dus maar beter goed op zijn gevoel ervoor en erna letten, en als het niet goed voelt stoppen met de desbetreffende hulpverlener, en om een andere vragen. Das voor iemand die toch al op het nulpunt zit een vervelende ingewikkelde weg die hij meestal niet zal nemen. Met mij werd ook jaren aangekloot en uiteindelijk was ik het zat en heb ik het heft in eigen hand genomen, met AD gestopt en mijn eigen weg gegaan. Dat was voor mij Tai Chi, en de meditatie alsook het hervatten van de hobbies die ik altijd leuk had gevonden. Ik had er totaal geen trek in maar ging het gewoon doen, ging dat vanzelf weer leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou hier graag over door willen gaan. (Ben zelf al 4 jaar bezig of liever 2 X 2 jaar). Maar dan zou dit een forum worden en dat zal van deze site niet de bedoeling zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee das lastig hier...
Zelfmoordneiging kan door verschillende oorzaken komen. Jezelf afzonderen helpt hiertegen zeker niet. De vraag is natuurlijk ook hoever gaan die neigingen is het de gedachten ik wil dood of worden er plannen gemaakt. Het beste advies wat ik kan geven praat er met iemand over je Huisarts kan indien nodig je doorsturen. Neem de klacht wel serieus. Want meestal ik zeg niet altijd komen de gedachten voort uit een depri gevoel.

Toegevoegd na 1 minuut:
oh ja het is zeker geen vorm van aandacht vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het inzicht hebt werkt afzonderen juist wel, alleen niet door te gaan piekeren. t is nodig wat met die afzondering actief te gaan doen. Das het verschil
Zelfmoordneigingen komen vaak voort uit een enorm gevoel van hopeloosheid. Dus echt geen hoop meer hebben dat het voor jou ooit nog beter wordt. Oorzaken kunnen problemen zijn op allerlei gebied. Waarschijnlijk ben je een (hoog)gevoelig mens die het moeilijk vindt om met problemen om te gaan. Soms hebben mensen zelfmoordneigingen om aan de omgeving te laten doordringen hóe ellendig ze zich voelen, eigenlijk vragen ze om hulp op die manier. Dat ellendig voelen kan o.a. voortkomen uit schuldgevoel, of jezelf minderwaardig voelen. Anderen hebben die neiging omdat ze geestelijk en/of lichamelijk zo lijden dat ze echt willen stoppen met dit leven. Er zijn ook families waar het wel erfelijk lijkt te zijn. Hoe dan ook, wanneer je zelfmoordneigingen hebt is dat meestal tijdens een zware depressie of net ervoor als je de duisternis van een depressie weer op ziet doemen en daar niet wéér doorheen wil gaan. Zo'n depressie is lang niet altijd zichtbaar voor de buitenwereld. Probeer de zelfmoordneiging te zien als een duidelijk signaal dat jouw geest aan je geeft. Zoals buikpijn een signaal kan zijn dat je buikgriep hebt. Of koorts een signaal dat je een infectie hebt. Het beste wat je dan kan doen is naar de dokter gaan. Wanneer je zelfmoordneigingen hebt moet je ook naar de dokter. Schaam je je daar niet voor. De huisarts zal je misschien naar iemand doorsturen die jou beter kan helpen dan hij/zij. Dus misschien kan je dan eens praten met een psychiater. Probeer je intussen te bedenken wat er wel goed is in je leven hoewel ik weet dat het moeilijk is als je depressief bent. Wat mij helpt is dat ik door ervaring weet dat het ellendige gevoel uiteindelijk voorbij gaat. Het is niet voor eeuwig al voelt dat wel zo in zo'n periode. Dat maakt het minder hopeloos want er komen dus absoluut andere tijden. Doe datgene waar je jezelf mee helpt, dus kraak jezelf niet af, je bent geen slappeling maar een gevoelsmens. En doe vandaag iets wat je altijd leuk vindt als je niet gedeprimeerd bent. Ga een stuk lopen in de wind, laat alle ellende op de wind wegwaaien, kom in beweging. Eet gezond.
Bij zelfmoordneigingen focus je je op narigheid, probeer je dus te richten op een bloemetje dat moedig tussen stenen groeit, of kijk naar een kitten. Gún jezelf te genieten, al kan dat maar een klein beetje. Wees even geduldig met jezelf als je met een kindje zou zijn dat leert lopen. Dan wordt je ook niet boos als het valt. Jij leert leven. Wees lief voor jezelf.