Nog niet maar volgens de toenemende vloed van tijgermuggen is het in italie al te laat. Frankrijk heeft gisteren in lille(RIJSEL) massaal helicopters ingezet voor de bestrijding van de larves. En rijsel is in vogelvlucht een 100 km van de nederlandse grens. Met de naknede toeristenstromen naar en van frankrijk italie is de kans wat groter in vochtige streken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij niet. Muggen kunnen wel geinfecteerd worden door schadelijke bacteriën en zo ziektes overbrengen.

Toegevoegd op 22-06-2009 01:34:31
NB. Muggen kunnen naast bacteriën ook virussen overdragen zoals het West Nijl Virus of knokkelkoorts (overigens wordt die niet door Nederlandse muggen overgedragen, maar door de Tijgermug. Maar die kan hier wel terecht komen via bamboe op waterbasis). De verschijnselen kunnen op griep lijken.

Je spreekt officieel pas van griep bij een specifiek virus en die komt niet in muggen voor. Dat wil zeggen dat als de mug iemand prikt met griep, de mug er zelf niet ziek van wordt en dit virus zich niet verspreid via het muggenbloed.

Toegevoegd op 22-06-2009 01:42:01
NB2. De reden hiervoor is trouwens vrij simpel. Het griepvirus (influenza) infecteert de luchtwegen en wordt ook via de lucht verspreid, of via hand/mondcontact na hoesten. Dus niet via het bloed.

Ook reageren de meeste virussen specifiek op een host. Griepvirussen worden doorgaans niet van mens op dier overgebracht (helaas is de naam varkensgriep ook niet helemaal terecht).

Dat is anders dan bij virussen zoals het Nijl Virus, Knokkelkoorts of Malaria. Die kunnen in het bloed voorkomen van bijvoorbeeld muggen en zo een mens besmetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Malaria is geen griep. Griep wordt veroorzaakt door het influenzavirus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet het ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muggen worden niet ziek van malaria, ze zijn de doorgevers van malaria... En dat geldt voor naar ik aanneem, voor alle door muggen overdraagbare ziekten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Muggen worden wel ziek degelijk van malaria, zij het op een andere manier dan mensen dat worden. Er vormen zich een soort holtes in het lichaam van de mug, waar de parasiet zich vermeerdert.
Er is ook nog knokkelkoorts van je van muggen kunt oplopen.
In tegenstelling met malaria kun je tegenwoordig in landen als Nederland wél met knokkelkoorts besmet raken, maar het is net zoals malaria géén griep in de zin dat het influena is, maar het is wel net zo gevaarlijk als bv de mexicaanse grieo