Waarom heeft een stoplicht eigenlijk 3 kleuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het geen STOP licht is maar een VERKEERS licht.

Het beste antwoord

omdat meer kleuren niet nodig zijn

het huidige stoplicht volstaat met drie kleren om zijn werk te doen.Het is een eenvoudig systeem dat voor iedereen begrijpelijk is.het is vvor iedereen duidelijk ook voor mensen die wat minder snel van begrip zijn of wat minder zien.Er zijn wel andere systemen zoals het negen oog dat je in grote steden wel ziet maar die zijn geijk wat moeilijker te over zien en omdat er meer informatie mee gegeven kan worden niet voor iedereen even begrijpelijk.deze worden dan ook alleen gebruikt door mensen die beroep matig van de weg gebruik maken bus/taxi chauffeurs en hulpdiensten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Enorm goed en uitgebreid antwoord! Wist niet van 9 oog! Groet!

Andere antwoorden (4)

Misschien word het anders te moeilijk? Tegenwoordig kan iedereen auto rijden met hoog of lage iq en als je alle kleuren van de regenboog gebruikt bij stoplichten kan het tog zijn dat mensen vergeten wat ze allemaal betekenen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel: rood is stoppen, groen is rijden, oranje is 'stoppen tenzij dat niet meer mogelijk is'.
Oranje geeft dus een overgangsperiode tussen groen en rood, om te voorkomen dat mensen verrast worden door rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker een plusje!!
Dit systeem heeft zich als beste bewezen hier en in veel andere landen. Er zijn ook nog landen die er naar twee hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rood = stop Groen = rijden en Oranje is ertussenin.
Rood Oranje Groen heeft ook een voordeel bij mensen met kleurenblindheid.

Info:
Bij de meest voorkomende vorm, rood-groen kleurenblindheid, kan de aangedane persoon niet of niet goed onderscheid maken tussen rood- en groentinten. Dit is niet zeldzaam: ongeveer een op de twintig mannen heeft het. De meest voorkomende stoornis is hier deuteranomalie.

Verkeerslichten
Voor gevaartekens en verkeerslichten is het onderscheiden van de kleur rood belangrijk. Jaren geleden heeft men bij Belgische verkeerslichten het rood iets naar het violet verschoven en het groen iets naar het blauw. Daardoor zijn ze voor mensen met kleurenblindheid wat makkelijker te onderscheiden. Deze mensen kunnen dan echter verrast worden wanneer ze buiten België voor een rood licht staan. Natuurlijk helpt ook de vaste positie (rood bovenaan) bij het waarnemen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kleurenblindheid