Als mensen wat gemeens tegen me zeggen, weet ik nooit (snel) wat terug te zeggen.. hoe moet ik dat doen?

Toegevoegd na 10 minuten:
Als ik niks terugzeg, gaan andere mensen zich er weer mee bemoeien en zeggen dat 'de ander gewonnen heeft' enzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Beste is om niks te zeggen, totaal niet reageren.
Dan gaat voor anderen vanzelf de "lol" eraf.

Er wel op reageren lokt vaak andere opmerkingen uit en dan is het einde zoek, je hebt dan altijd 2 gefrustreerde, kwade en niet voor rede vatbare mensen.

Toegevoegd na 29 minuten:
Reactie op je toevoeging :
men ziet het dus als een soort van spel, als ze de opmerking plaatsen dat de ander gewonnen heeft. Helaas heeft men dan niet door je enorm gekwetst bent door dat soort opmerkingen.
Beste is nog steeds niet reageren.
Als je vindt dat je wel moet reageren begin dan eens met de opmerking te herhalen, op dezelfde manier en toonhoogte.
Daar komt beslist een reactie op die je ook moet herhalen.
Gegarandeerd dat op enig moment de opmerking komt of je niets beter kunt verzinnen.
Jouw reactie daarop : Zeker wel maar als jij zo dom praat geef ik op jouw niveau antwoord.

Je hoeft dus maar 1 ding te houden, de laatste zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

"shit happens", "echt waar?" "je meent het", "boeie", "weer geen sex gehad vannacht?", "ben je chagrijnig?", "indrukwekkend", "lekker belangrijk", "wie ben jij dan?", "tuurlijk joh". Laat je emotioneel niet uit balans brengen door de "bad mood" van een ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kan je gewoon benoemen wat de ander zei en je eigen mening hierover uiten, zonder al te veel emotie. Wees kordaat en duidelijk 'in the face'.

Bvb: "Die opmerking vind ik er persoonlijk over." of "Ik zou graag hebben dat je zulk een opmerking voor jezelf houdt." Verder geen uitleg en negeren. Het lijkt simpel, maar dat is het niet. Probeer zo kalm maar duidelijk mogelijk te zijn. Adem rustig, in een zelfverzekerde houding. Kijk recht in de ogen, zonder dat je enige emotie prijs geeft. Ook al voel je je hart razen door je keel, of lijkt het dat je aan de grond genageld staat. De ander merkt dit meestal bijna niet op, want is te druk met zichzelf ophemelen bezig. Jij hebt het recht om op dat moment voor jezelf op te komen en de ander te laten merken dat je gerespecteerd wens te worden. Je kan niet voor iedereen goed doen, en dat hoeft zeker niet indien men gemeen is tegen je. Door op een duidelijke maar uiterlijk niet geintimiteerde manier te reageren, merkt de ander dat hij of zij te ver gaat en dat het je toch niet zo raakt zoals het de bedoeling was.

In het begin zal je merken dat dit moeizaam gaat, door al die emoties en het geblokkeerde gevoel die je in de weg lijken te zitten. Je kan dit oefenen met een goede vriend, of zelfs je ouders. Zij kunnen ook aangeven wat het sterkst overkomt. Oefening baart kunst ;-) En soms zal de tegenpartij nog verder gaan in het getreiter. Maar probeer jezelf vooral te fixeren op de gewenste resultaten die je boekt: men stopt, men excuseert zich, is terug vriendelijk. Achteraf kan je diezelfde persoon bvb ook bedanken als hij of zij iets aardig voor je doet, bvb de deur openhouden. Probeer een situatie uit te lokken waarin je dit bedanken kan doen, zonder dat de ander door heeft dat je hem of haar 'verplicht' tot een goede daad. Bij het vb vd deur, kan je net achter deze persoon aanlopen. Op die manier gaat deze persoon voelen dat je hem of haar waardeert voor een goede daad en minder geneigd zijn om gemeen te zijn.

Maar helaas zijn er ook echte bullebakken die niet weten van ophouden en geen greintje inlevingsvermogen of respect bezitten. Best negeren en zeker niet laten merken dat je geraakt ben door zijn of haar opmerking. Bij mij helpt het altijd door te denken: 'Nou, wat trek ik het me aan. Deze opmerking zegt genoeg over hoe jij bestaat."

Of informeer eens naar assertiviteitstraining. Worden wel vaker aangeboden via bepaalde vzw's of diensten voor geestelijke gezondheidszorg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord!!
Niet op in gaan, negeren. Pak je spullen, sta op en loop ergens anders heen waar je niet lastig gevallen word.