"Kriebelhoest is een droge hoest die ook wel prikkelhoest wordt genoemd. Een kriebelhoest is het gevolg van prikkeling van de bovenste luchtwegen."
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/286/Kriebelhoest.html

Ben je verkouden geweest? Of is het erg droog of stoffig in huis? Dat kan je keel prikkelen, waardoor je gaat hoesten, wat je keel prikkelt, waardoor...
(Kruiden)thee met wat honing kan helpen, of zorgen dat je wat vaker moet slikken (op een dropje of een kauwgompje kauwen).
De drogist heeft ook middelen die kunnen helpen.
In principe moet zo'n kriebelhoest binnen 2 weken over zijn, anders even naar de huisarts.