Hoe wordt een woordenboek samengesteld?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar de aflevering Ink and Incapability van
Blackadder the Third ;-)

Antwoorden (2)

Woordenboekredacteur Jaap Parqui (werkzaam bij Van Dale) zegt daarover:

"Je hebt een aantal belangrijke bronnen. Neem bijvoorbeeld de kranten. Die zijn gelukkig elektronisch beschikbaar. Wij hebben hier een stuk gereedschap dat we de ‘gehaktmolen’ noemen. Dat telt hoe vaak een bepaald woord bijvoorbeeld in alle kranten voorkomt. Daarnaast houdt het rekening met de context, de regio waar het gebruikt wordt en de periode waarin zo’n woord voorkomt. Voldoet een woord aan al onze voorwaarden, dan bepalen wij als redacteuren of het in het woordenboek komt. Je moet je echter wel beperken, want niet elk samengesteld woord hoort in het woordenboek. Ook vaktaal haalt het woordenboek niet. In sommige gevallen verdwijnt een woord net zo snel als het opkwam. ‘Poederbrief’ is zo’n woord.”

(Geen volledig antwoord op je vraag, maar wel een beetje informatie.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat staat gewoon in de computer en daar mee drukken ze het dan af