Zijn kunstmatige zoetstoffen verslavend?/En kan je er vermoeidheids klachten van krijgen?

Ik gebruik elke dag zoetstoffen.(sacharine)In de koffie(6 zoetjes),in de thee,in de yoghurt etc.
Ik vind het zelfs lekker om zoetstofpoeder zo te eten(een hapje)
Het lijkt wel of ik er steeds meer van nodig heb,ik krijg er ook kritiek op.
Kan het verslavend werken?
En ik heb eens een artikel gelezen dat mensen die veel zoetstoffen gebruiken vermoeidheidsklachten kunnen krijgen.(ik ben vaak erg moe)
En ja,de verhalen over kankerverwekkend ken ik,maar dat is nooit echt aangetoond.
Ik kan over bovenstaande niet veel vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Het beste antwoord

Of zoetstoffen verslavend zijn, weet ik niet, maar het gebruik van zoet is wel verslavend. Niet in de officiële zin van steeds meer en meer en meer nodig hebben en problemen krijgen als je probeert af te kicken, maar wel in de zin van dat je zo went aan dat alles zoet moet zijn, dat je niet meer zonder wilt.

En dat is wel een probleem, want die zoetstoffen zijn niet erg gezond, het zijn allemaal lege calorieën, waar geen vitaminen, mineralen en andere nuttige stoffen inzitten, en die dus vrij zinloos zijn. Als je in plaats van die zoetstoffen échte voeding zou gebruiken met hetzelfde aantal calorieën, zou je wél allerlei vitaminen en mineralen binnenkrijgen, en die heeft je lichaam hard nodig. Je kan ze dus beter vervangen door iets anders dat gezonder is.
En van vitaminetekorten kan je zeker vermoeidheid krijgen.

Het is dus verstandig om minder zoet te gebruiken, daardoor leer je weer niet-zoete smaken te waarderen, en zal je ook met een héél klein beetje zoetstof dingen al zoet genoeg vinden. Daarnaast kan je proberen dingen te zoeten met gezonde ingrediënten. In je yoghurt kan je bijvoorbeeld gepureerd fruit stoppen, dat is én lekker zoet én levert je veel gezonde voedingsstoffen.

Maar ik zou me eerst eens gaan focussen op méér eten en je ijzertekort omhoog krijgen, want als je duidelijk veel te weinig eet én een ijzertekort hebt, zullen zoetstoffen niet de oorzaak van je vermoeidheid zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk,ik weet het..
Maar ik had wel gelezen dat er een verband was tussen vermoeidheidsklachten en het gebruik van zoetstoffen.
En dat slechte eten begint ook een probleem te worden.
Ik heb het hier momenteel heel moeilijk mee.
Bedankt voor je advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja,het antwoord klopt gewoon.
Ik besef dat ik heel erg gewend ben geraakt hieraan.En bij alle gewenning heb je steeds meer nodig.Dat besef ik nu en in dat opzicht is het verslavend.Bij mij ook onderdeel van een slecht eetpatroon.

Andere antwoorden (1)

Het klopt dat het nooit is aangetoond, dat sacharine kankerverwekkend zou zijn. Hooguit is sacharine schadelijk voor je gezondheid, als je het in grote hoeveelheden gebruikt.

Als jij er vermoeidheidsklachten van krijgt, dan zou dat best kunnen, maar dat zou dan alleen maar betekenen dat jij overgevoelig bent voor sacharine.

Je vraagt ook of het verslavend kan werken. Verslavend is wel wat sterk uitgedrukt, maar ik denk je zelf wel merkt dat het in jouw geval een heel klein beetje verslavend werkt. Zo nu en dan een "hapje zoetstofpoeder" en 6 zoetjes in je koffie vind ik best veel. Je zult er echt niet dood aan gaan, en je kunt het ook nauwelijks ongezond noemen, maar het is natuurlijk nergens voor nodig.
Ik begrijp zelfs niet dat die koffie met 6 zoetjes nog te drinken is. Want je drinkt zoetstof met koffie, ipv koffie met een zoetje.

Als je je ook maar enigszins zorgen maakt over je zoetstofgebruik, of denkt dat je er moe van wordt, waarom bouw je het niet af? Het is echt alleen maar een kwestie van wennen. Als je, bij wijze van spreken, vanaf morgen 12 zoetjes in je koffie gaat doen, raak je daar ook weer aan gewend, en vind je koffie met 6 zoetjes veel te bitter.

Stop gewoon met dat handjes zoetstof eten, en neem een lekkere banaan of iets anders dat een beetje zoet is. En probeer eens een week met 5 zoetjes in je koffie en de week erna 4. Dan kun je het afbouwen naar 1 of 2.
Dan maakt het in principe ook niet meer zo veel uit, of je een zoetje of een klontje suiker neemt. Op die manier kun je meteen ontdekken of je nou echt moe werd van die zoetjes! En geloof me maar, je koffie wordt veel lekkerder, want eindelijk proef je weer eens hoe koffie echt smaakt ;-)
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha,ik ben blij in ieder geval 1 antwoord te krijgen,er is schijnbaar weinig over bekend.Jij denkt dus dat het niet echt ongezond is.Het is ook nooit echt bewezen dat het slecht is.Toch heb ik het gevoel dat het in mijn geval een soort verslaving is,ik zou het het liefst ook nog over groenten enz strooien!Zal wel aan mij liggen.
Bedankt voor je antwoord.