Uitspraak van de letter 'C'?

Ik weet dat de 'C' uit gesproken word als 'see' als de letter erna een 'i' of een 'e' is: zoals cent en citroen. Als er een 'a' 'u' of 'o' achter staat word het uitgesproken als 'kaa' zoals cadeau. Maar zijn er echt geen uitzonderingen hiervoor. Dus een woord me 'Ca' waarbij de 'c' als 'cee' uitgesproken word of andere mogelijkheden??

Ik weet dat de 'c' ook voor een h of t of wat dan ook kan staan.. Dus die tellen niet mee :p

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6K

Het beste antwoord

Andere talen zoals het Frans en het Spaans gebruiken een cedille (dat is een c met een kringeltje: ç) om aan te geven dat de c niet als k-klank maar als s uitgesproken moet worden. Het Nederlands gebruikt de cedille eigenlijk niet, maar er zijn wel een paar woorden in het Nederlands met een cedille: leenwoorden zoals façade en reçu, namen zoals François en plaatsnamen zoals Curaçao. Volgens wordt in het Nederlands alleen in deze gevallen de c in 'ca' of 'co' of 'cu' als een s wordt uitgesproken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: de cedille is eigenlijk niet 'een c met een kringeltje', maar het kringeltje zelf, dat dus onder de c geplaatst kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, in het nederlands niet.