Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Uitspraak van de letter 'C'?

Ik weet dat de 'C' uit gesproken word als 'see' als de letter erna een 'i' of een 'e' is: zoals cent en citroen. Als er een 'a' 'u' of 'o' achter staat word het uitgesproken als 'kaa' zoals cadeau. Maar zijn er echt geen uitzonderingen hiervoor. Dus een woord me 'Ca' waarbij de 'c' als 'cee' uitgesproken word of andere mogelijkheden??

Ik weet dat de 'c' ook voor een h of t of wat dan ook kan staan.. Dus die tellen niet mee :p

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Andere talen zoals het Frans en het Spaans gebruiken een cedille (dat is een c met een kringeltje: ç) om aan te geven dat de c niet als k-klank maar als s uitgesproken moet worden. Het Nederlands gebruikt de cedille eigenlijk niet, maar er zijn wel een paar woorden in het Nederlands met een cedille: leenwoorden zoals façade en reçu, namen zoals François en plaatsnamen zoals Curaçao. Volgens wordt in het Nederlands alleen in deze gevallen de c in 'ca' of 'co' of 'cu' als een s wordt uitgesproken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Correctie: de cedille is eigenlijk niet 'een c met een kringeltje', maar het kringeltje zelf, dat dus onder de c geplaatst kan worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, in het nederlands niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding