Waarom hebben wij in nl/eu weinig tot geen wolkenkrabbers in tegenstelling tot Amerika of Australië?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Het beste antwoord

Nederlanders houden er niet van.
Een voorstel om bij Vleuten een wolkenkrabber neer te zetten die in Rotterdam, Den Haag en Amsterdam kunt zien is weggehoond met vooral emotionele reacties. Erg veel mensen vinden de hoogbouw (hoog?) in Den Haag en Rotterdam afschuwelijk.

Technisch en financieel is het geen probleem.
Misschien zit wel wat 'volksaard' in: niet opvallen, niet boven het maaiveld uitsteken, zoiets. Of religieus: de toren van Babel was te arrogant voor de mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In Nederland, slappe grond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In nederland bestaat de grond voornamelijk uit klei. Als je daarop een hele lange maar ook relatief dun gebouw op gaat plaatsen, dan wordt het net als een heipaal en zakt hij zo de grond in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag dit uit interesse (omdat ik er zelf niets vanaf weet), niet omdat ik je antwoord niet goed vind;)
Maar kunnen ze daar niets tegen doen? Gewapend beton in de grond oid? Of is dat te kostbaar?
Dat heeft denk ik niet a met slappe grond te maken, maar met grondprijzen. De grondprijzen van bijvoorbeeld New York zijn exorbitant hoog, daar zet je geen gebouw van 2 verdiepingen op.

bovendien zit je ook met een ruimte dilemma. New York is New york, als je er in wil gaan zitten moet je een plekje vinden, en dat is daar niet meer, dus moeten ze maar omhoog.

Toegevoegd na 2 minuten:
Manhattan ligt trouwens in een rivier, dus slappe grond moet geen probleem zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
fout! manhattan ligt op rotsachtige bodem.. maar voorzover ik wet hoeben ze niet op rots te staan, als ze maar een grote fundering hebben.
Er zijn wel wolkenkrabbers op zachtere bodems gebouwd, maar dat geeft weer andere problemen:

http://www.express.be/joker/nl/platdujour/shanghai-bezwijkt-onder-gewicht-van-haar-4000-wolkenkrabbers/100953.htm

Toegevoegd na 3 uur:
afbeelding is skyline rotterdam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Manhattan bestaat uit solid rock.
In Rotterdam kunnen ze er anders wat van, zeker met de nieuwe projecten en plannen.

Verder is veel architectuur in eu historiserend, haakt aan bij het verleden.