Wij hebben al een hele tijd krielkipjes. Af en toe ligt er een ei in het hok zonder schaal. Hoe komt dat en wat kan ik er aan doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (3)

Je moet ze wel voer geven voor de schaal. Ga naar een tuin of dierenwinkel en vraag erna, ze weten vat wat je bedoeld. Ik helaas ben niet op de naam komen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bak je soms zelf een ei?
geef de schaal aan de kippen.
geef ze wat voer met kalk in dat helpt ook.
als ik nog wat weet zet ik het erbij.
hopelijk ben je hier al wat mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een windei, en ontstaat (als het vaker gebeurd) door een tekort aan Calcium.

Lees dit eens:
Calcium is een levensnoodzakelijk mineraal voor elke legkip. Het is aanwezig in onze etensresten – ook wij hebben er behoefte aan – en in commerciële voeders. Vooral tegen de winter bestaat het risico dat er kalkgebrek ontstaat.
Om zeker te zijn dat de kippen bij verhoogde behoefte voldoende calcium innemen, is het aan te raden om in het hok steeds een bak met gemalen mossel- of oesterschelpen (grit) te plaatsen die je in de handel kan kopen.
Wanneer je kippen regelmatig windeieren leggen, met een vlies in plaats van een schaal, duidt dit doorgaans op calciumtekort. Een eenmalig windei heeft meestal met stress te maken. De kip kan bijvoorbeeld hevig geschrokken zijn of geen drinkwater vinden.