Welke ouder zit en vliegt er rond de nest jonge bosuilen, is het een mannetje of vrouwtje?

2 jonge bosuilen die duidelijk in leeftijd verschillen omdat een bosuil dadelijk na het leggen van het eerste ei begint te broeden springen al van tak naar tak, van boom naar boom. De jongste heeft nog een donzig omhulsel rond zijn lichaam. De oudste heeft al mooie veren en kleuren.
Omdat de broedplaats zich achter mijn tuin bevind zie ik de dag door één van de ouders in de buurt in een boom zitten. Bij de avondschemering vliegt er steeds één ouder rond. Hoe kan je weten of dit het mannetje , dan wel het vrouwtje is ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

We hebben ook jaren lang bosuilen in de tuin gehad. De ouder die in de buurt zit kan zowel het mannetje als het vrouwtje zijn, ze vervullen die taak beiden.

Behalve hun formaat, zijn de verschillen tussen een mannetjes- en een vrouwtjes bosuil niet te zien (het vrouwtje is iets groter dan het mannetje).

Je zou het wel kunnen horen. Vrouwtjes hebben een schel geluid dat klinkt als WIEK! WIE-IEK! Het mannetje heeft het (in speelfilms vaak gebruikte) geluid, bestaande uit drie stukjes: het eerste deel is een lang gerekt HOE gevolgd door een pauze, dan als tweede een kort ingehouden HOE en als laatste een langer en trillerig Hoe-oe-oe-oe.
(Vrouwtjes kunnen dit geluid nadoen, maar dan klinkt het 'amateuristischer').
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste, vooral je antwoord over het geluid van het vrouwtje leerde me dat het dan meestal dit geslacht is dat in de buurt van de jongen blijft.
Een paar dagen geleden
( en in het verleden meermaals )hoorde ik dit wiek wiek geluid en dacht dat het van een watervogel zoals een snep was.
Maar ik zag steeds dezelfde vogel op dezelfde tak zitten zowel de avond als in de morgen.
Verwonderd ben ik intussen omdat ik al 4 jonge bosuilen her en der in de bomen rondom zie zitten.
Bedankt!