waarom zou je zeggen'' ik wed voor 1 miljoen dat...

als je gelijk bleek te hebben krijg je het toch niet.
alhoewel een mondelinge overeenkomst is weds geldig. geld dat hier ook.?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dit de nieuwe wereldburger op de foto???
Gefeliciteerd!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ben er inmiddels achter dat 't nog ff duurt :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha klopt hier was de ouste 1
dag oud. maar wel attent van je.

Het beste antwoord

Een mondelinge overeenkomst is in Nederland inderdaad rechtsgeldig. Maar als dit tot voor de rechter zou komen, zou de tegenpartij (die je aan die overeenkomst wil houden) aannemelijk moeten maken dat er daadwerkelijk sprake was van een overeenkomst.

In dit geval zal de rechter niet alleen eventuele getuigenissen mee laten wegen, maar ook kijken of je naar redelijkheid en billijkheid wel kunt zeggen dat de tegenpartij kon verwachten dat je werkelijk een overeenkomst aan wilde gaan. Gezien het absurde bedrag, zal de rechter dan oordelen dat dit niet het geval was, dat dit alleen een overdreven gezegde was waarmee je aan wilde geven hoe zeker je van je zaak was, en dat je niet werkelijk een weddenschap aan wilde gaan.

Ook wanneer het andersom is, geldt hetzelfde: Stel dat je gelijk had, en je miljoen zou proberen op te eisen, zal de rechter oordelen dat niet redelijkerwijs van de tegenpartij verwacht kan worden dat ze daadwerkelijk een overeenkomst aan wilden gaan, en zal de eis verworpen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dat zeg je alleen als je zeker weet dat je gelijk hebt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is alleen rechtsgeldig als je een overeenkomst tekent via een notaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je er op z'n minst wel een getuige bij hebben.
En dan heb ik nog mijn twijfels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch is het zo. Een mondelinge overeenkomst is in Nederland volledig rechtsgeldig. Wel is het zo dat als de mondelinge overeenkomst door de andere partij wordt betwist, je aannemelijk zal moeten maken dat de overeenkomst bestaat om je recht te kunnen halen.
allereerst neem ik aan dat je bedoelt dat het wettelijk geldig is ,maar je geeft hiermee eigenlijk aan dat je iets honderd procent zeker weet.
overdrijven maakt ook in dit geval heel heel heel heel erg duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is puur in de overdrachtelijke zin van het woord. Je zou ook kunnen zeggen "ik weet 200% zeker dat..."

Het lijkt me sterk dat je aan een dergelijke uitspraak enige rechten kunt ontlenen. Lijkt me erg interessant als hiervoor een gang naar de rechtbank wordt gemaakt.

Iedereen weet dat het niet letterlijk wordt bedoeld, maar je wil alleen iets héél duidelijk maken en de ander in één keer overtuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je heel slim bent zeg je zoiets aleen als je geen miljoen hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Men zegt dat om een dergelijke uitspraak kracht bij te zetten. Het geeft aan dat je iets echt helemaal zeker weet. Het is geen weddenschap maar als die er zou zijn dan was de betreffende persoon hem aangegaan omdat hij in die mate overtuigd is van zijn uitspraak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg dat nooit. Het ligt meer aan de mensen met wie je omgaat. Als iemand tegen mij 'ik wed voor een miljoen dat' zou zeggen, zou ik die persoon nooit meer willen zien. Wat een stom taalgebruik. Dat het niet realistisch boeit niet, maar het is vooral pathetisch en lelijk.