hoe werkt het rondje met 10,20,30 enz op mijn ice watch?

ik heb een ice watch gekocht. er zit een extra rondje bovenop dat je alleen linksom kan draaien, met 10, 20, 30 enz op, wat doet dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
4.1K

Antwoorden (1)

Dit "rondje" wordt officieel "lunette" genoemd. Het is een hulpmiddel voor duikers. Op deze lunette, nog vòòr het cijfer 10 (op het zogenaamde nulpunt) staat ook een driehoekje of pijltje.

Op het moment dat een duiker onder water gaat, draait hij dat pijltje rond totdat dit precies bij de minutenwijzer staat. Vervolgens gaat hij onder water. Terwijl hij duikt gaan de minuten voorbij. Iedere keer als de duiker nu op zijn horloge kijkt kan hij heel snel zien hoe lang hij al onder water is omdat de minutenwijzer de onderwatertijd op de draairing (lunette) aanwijst. Hij hoeft dus niet moeilijk te reken ("Ik ging om 13:48 onder water, het is nu 14:09 dan ben ik uh .... hoe lang al onder water?"). Het is belangrijk om de tijd die hij onder water is snel te kunnen aflezen omdat hij weer op tijd naar boven moet voordat de zuurstof op is.

Overigens hebben veel horloges tegenwoordig zo'n lunette of draairing ook al kunnen ze niet onder water omdat ze niet waterdicht zijn. Ze worden de juwelier daarom ook vaak sierring genoemd (alleen voor de show dus).

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is ook een reden waarom hij alleen linksom kan draaien. Als de duiker onder water per ongeluk de lunnette verschuift naar links, dan denkt hij bij het aflezen dat hij langer onder water is dan hij in werkelijkheid is. Hij gaat dus sneller dan nodig weer naar de oppervlakte, maar zo komt hij nooit in gevaar.

Zou de ring ook naar rechts draaien, dan zou de duiker na verschuiving van de lunette kunnen denken dat hij pas kort onder water is en in zuurstofnood kunnen komen.