Waarom is een ''blueprint' (blauwdruk) blauw?

Hier een voorbeeld van een blauwdruk:http://www.imperialclub.com/Yr/1965/Blueprint/index.htm

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Overig
2.3K

Het beste antwoord

Het maken van een blauwdruk is een voorloper van het maken van een fotokopie, het was heel lang de enige simpele en goedkope manier om meer exemplaren van een tekeningen te maken.

Met kaliumhexacyanoferraat en ammoniumijzercitraat wordt een lichtgevoelige laag op papier gemaakt. Als je deze laag sterk verlicht verandert de kleur van het verlichte deel in blauw. Als je de overtollige chemische stoffen wegspoelt met water blijft er een stabiele blauwe kleur over, de niet belichte delen blijven wit. Dit lichtgevoelige papier kan je vervolgens gebruiken om “fotokopieën” te maken.

Met inkt werd het origineel dan op lichtdoorlatend papier getekend. De geïnkte lijnen laten geen licht door, het papier wel. Als je vervolgens door dit papier heen een vel van het lichtgevoeligepapier verlicht, dan krijg je een (witte) afdruk van het origineel op een blauw vel papier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Anders klopt de naam niet meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals de vorige ook al zei.
Anders klopt de naam niet meer
En ik denk dat je het dan het beste kan zien.