Supermarkteigenaar maakt misbruik van Monoplie-positie. Kun je daar ergens een klacht tegen indienen?

Wij wonen in een zogenaamd onderverzorgd gebied met maar èèn supermarkt. De eerstvolgende supermarkt ligt ca. 5 kilometer verderop. Voor de wekelijkse boodschappen is dit nog wel te doen maar voor de tussentijdse boodschappen niet.

De supermarkteigenaar maakt echter misbruik van zijn positie door regelmatig bewust dingen in de schappen te laten liggen die over de datum zijn. Je moet hiervoor constant op je hoede zijn en altijd achterin de schappen grijpen, of hij vult soms de dingen helemaal niet meer aan tot het andere verkocht is.

Ook de groente en fruit is niet om over naar huis te schrijven en toen mijn dochter er voor een tijdje een bijbaantje had moest ze op de broodafdeling de voorgebakken broodjes uit de winkel die over de datum waren afbakken om als verse broodjes te verkopen.

Vorige week had mijn buurvrouw er een chocoladereep gekocht die bijna een jaar over de houdbaarheidsdatum was, en zojuist heb ik 5 pakken shoarmabroodjes apart moeten leggen die nog goed waren tot 3 september jl tot ik er wat vond die nog wel goed waren. Als je hem er op aanspreekt dan is het altijd: "Oei! Dat mag niet voorkomen.", dus dan doet hij net of hij zich van geen kwaad bewust is.

Ik weet dat ik niet de enige ben die daar zolangzamerhand genoeg van heeft. Bestaat er ook een of andere instantie waar je daarover een klacht kunt indienen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan de situatie natuurlijk niet beoordelen, maar meestal hebben dat soort supertjes wel moeite om het hoofd boven water te houden. Je loopt dus wel het risico dat na een actie je al je boodschappen 5km verderop moet gaan kopen.
Aan de auto van de eigenaar kun je meestal inschatten hoe de kansen liggen.

Het beste antwoord

Ik begrijp uit je vraag dat deze supermarkt geen deel uitmaakt van een grote keten. Mocht ik het verkeerd begrijpen kun je natuurlijk de hoofdvestiging benaderen.
Als het een echte kleine zelfstandige is heb je hier niks aan. Je kunt dan wel bij de overige klanten eens informeren of zij dezelfde ervaring hebben. In een kleine gemeenschap moet dat boven water te krijgen zijn. Als meerdere klanten ditzelfde meemaken kun je gezamelijk de eigenaar aanspreken.
De VWA informeren kan natuurlijk nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt eens kijken wat de Voedsel- en Warenautoriteit voor je kan doen.
Melden van onveilige producten doet u direct via telefoonnummer 0800-0488.
Dit nummer is 24 uur per dag en 7 dagen per week gratis bereikbaar.
14 jaar geleden
Je kan gewoon terug gaan met de spullen. Eventueel kan je bij de winkel een klacht indienen en aangeven dat dit vaker voorkomt en of ze daar wat aan willen doen. Daarnaast zou je naar de Voedsel en Waren Autoriteit kunnen gaan als er strucurele problemen zijn. Dat producten over datum willens en wetens voor vers wordt verkocht is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het idee,dat je zeker de Keuringsdienst voor Waren kunt inschakelen. Zo te horen is het wel een slimme rakker. Misschien is het mogelijk om via de gemeente een Aldi of Lidl binnen te halen of is het plaatsje waar je woont daar niet groot genoeg voor?