Is dat spul in die witte zakjes giftig (die in nieuwe tassen enzo zitten)?

Ik weet niet waarom maar ik heb altijd de neiging mijn handen te wassen als ík zo'n zakje aangeraakt heb. Misschien kom ik er eindelijk vanaf....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
7.3K

Het beste antwoord

Handen wassen na aanraking met zo zakje is echt niet nodig. Het spul heet inderdaad silica-gel en mits goed verpakt onschadelijk. Mocht je onverhoopt iets uitpakken en blijkt dat het zakje silica stuk is dan kun je het beste de korrels met een stoffer en blik opvegen en weggooien. Persoonlijk zou ik het niet met de stofzuiger op zuigen daar er dan de kans bestaat dat je dan zeer kleine stofdeeltjes silica door je huis verspreid.(op zich niet gevaarlijk, maar voorkomen is beter dan genezen) De verpakking van de silica is van een materiaal die wel vocht naar binnen laat maar geen silica stof naar buiten laat. Eten zou ik het spulletje zeker niet omdat silica geen beste vriend is met onze lever en nieren.
Wel oppassen met kleine kinderen en dieren.
Resumé: ongevaarlijk als de silica nog goed verpakt is en buiten bereik van kinderen en dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het zijn vochtvreters en het lijkt me inderdaad niet verstandig dat je ze opeet. Aanraken kan geen kwaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heet 'silicagel'.
Er staat heel groot op DO NOT EAT.
Maar het spulletje is volstrekt onschuldig en ik maak me sterk dat je er rustig een onsje van kunt eten op een beschuitje.
Ik vrees dat je er nogal dorst van krijgt.
14 jaar geleden
je gevoel bedriegt je niet hoor... wees maar voorzichtig met dat goedje...
het heet silica gel en als je jezelf echt bezorgd wil maken, kijk dan op http://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou, nou, geen paniek gaan zaaien. Alleen als er kobalt in zit,
dat geeft een mooi kleurtje. Dat zit nooit in die zakjes die in tassen en electronica zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman...
dat klopt... mijn antwoord was een beetje overtrokken...
maar erg duidelijk is de mededeling dat het niet gegeten mag worden vaak niet hoor... spulletjes uit Korea en aanverwante landen hanteren toch wel onduidelijke lettertjes...
Het is zeker niet onschuldig. Veel van de spullen waar deze zakjes inzitten worden geimporteerd. Hierbij wordt vaak een bepaald 'gas' in of op de spullen gespoten om ze te vrijwaren van ongedierte en schimmels tijdens het vaak lange transport en het liggen in de magazijnen.

Er was pas nog een nieuwsbericht over dat dat spul vaak ook te lang in matrassen bleef zitten.

Silicagel heeft de eigenschap om te absorberen, dus het lijkt mij logisch dat dit dan niet alleen eventueel vocht is wat het absorbeert. Soms voelt zo'n zakje ook vies en poederig aan. Handen wassen na het aanraken vindt ik zelf dan ook geen overbodige luxe.