Zenuwachtig zijn voor een presentatie

Wat kan ik hier tegen doen?

Toegevoegd na 15 seconden:
Zenuwachtig zijn omdat ik een presentatie moet houden, bedoel ik dus.

Toegevoegd na 4 minuten:
Maar die vorige vraag gaat geloof ik meer over een presentatie houden voor +-100 man, iemand tips voor een klein publiek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(OK!!!)

Het beste antwoord

Bereid je goed voor:

1. Zet geen tekts op eventuele dia's als je PowerPoint gebruikt.

2. Maak een mindmap waarin je het verhaal opzet. Hierdoor zit het beter in je hoofd. Plaats desnoods de mindmap op een dia en vertel hierbij.

3. Oefen je presentatie voor de spiegel. Let goed op de manier waarop je woorden uitspreekt.

4. Zeg tegen je publicek dat je het best eng vind, maar dat je er vanuit gaat dat ze niet bijten en op tijd vragen stellen. Op die manier kan je spanningen weg laten vloeien en door een grapje de spanning breken. Werkt ook goed als starter, zie 5

5. Bedenk een starter waarmee je je publiek kan trekken. Dat kan een vraag zijn of afbeelding. Vraag iets waar het publiek over na moet denken.

Deze 5 punten gaan welliswaar inhoudelijk over je presentatie en niet zo zeer in op je zenuwen, maar uit ervaring weet ik dat de voorbereiding heel veel scheelt.

Toegevoegd na 39 minuten:
Ik ben tenminste zelf altijd zenuwachtig dat ik mijn verhaal niet goed overbreng. Daarom besteed ik veel tijd aan de voorbereiding.

Ik denk dat het slikken van medicijnen juis geen betere presentatie tot gevolg heeft.

Wat ook een optie is, vooral als je vantevoren erg zenuwachtig bent is het volgende: Doe een actie/reactie analyse

1. Schrijf de situatie op *gebeurtenis
2. Schrijf op wat het gevolg is (reactie)
3. Schrijf op wat hiervan het gevolg is (nieuwe situatie).

Voorbeeld:

1. Ik ga stotteren en kom niet uit mijn woorden
2. De zaal gaat lachen
3. Ik wordt rood
4. Ik wordt ontslagen (alleen als dit ook echt het geval is)

Dit soort analyses kunnen enorm helpen, mits je ze goed uitschrijft omdat je vantevoren nadenkt over wat er allemaal kan gebeuren. het gevolg is dat je juist veel minder zenuwachtig bent. Het is een vrij beproefde methode (Rationeel Emotieve Analyse of REA).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je vraag is NET nog gesteld!! Althans, soorgelijk, maar je kan hier heel wat uithalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je weet dat je het kan weet je dat je niet zult falen. Zolang je daar van overtuigd ben zal je ook niet zenuwachtig zijn. Dus heb vertrouwen in je kunnen en zoals mijn voorganger al zei: Bereid je zéér goed voor!

Op de dag zelf kun je die eventuele/onverhoopte toch aanwezige zenuwen onder controle houden door op je ademhaling te letten. Blijf rustig in en uit ademen.
Eet een banaan, helpt ook goed.
Slik eventueel iets rustgevends ; Rescuespray, - druppels, - tabletten kan ik echt aanraden, te koop bij de Tuinen.

Maar mijn eerste alinea is toch het belangrijkste, heb vertouwen in jezelf. Dan komt alles goed :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk het publiek niet recht in hun ogen aan maar kijk er een beetje overheen.
Als je ziet dat alle ogen op je gericht zijn gaat het een stuk lastiger
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sta op toneel en de anderen bestaan niet...
Als je ziet of denkt dat er anderen zijn, dan wordt je zelfreflectief en dan ga je voor de bijl...

Want als je voelt dat je optreedt, dan treed je op dat moment NIET op, want dan sta je naar jezelf te kijken en dat is niet leuk... Dus voorkom dat je naar jezelf kijkt...

Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik kan het je niet anders zeggen...

Het is onzin om te kijken hoeveel publiek er is, of het voor de televisie is of niet... Krijg jij het voor elkaar om niet zelfreflectief te worden, dan maakt het aantal toeschouwers totaal niets meer uit...