Kerst: wat vind jij? Sentimenteel schijnheilig geneuzel, of de gezelligste tijd van het jaar?

En leg uit waarom je dat vind, en hoe je ermee omgaat!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Ik heb die vraag ook gesteld maar die werd verwijderd omdat het een chatvraag zou zijn.Voor mij is de kerst en oud en nieuw 1 van de hoogtepunten van het jaar.We maken er een gezellig samenzijn van zonder er een vreetfestijn van te maken want dat is helemaal niet de bedoeling van kerst.Onze kinderen zijn van harte welkom maar als ze liever iets anders willen doen is dat prima.Het huis mooi versieren en lichtjes binnen en buiten bij een knisperend haardvuur.Heerlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
En ja,ik ben wel gelovig en vind het altijd weer ontroerend als het "stille nacht"wordt gezongen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Enorm leuke tijd. God doet er bij kerst niet meer zoveel toe!!!
Tevens is het lekker commercieel !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker binnen samen zijn, meer niet... En dat is gezellig... de gezelligste tijd van het jaar... idd...

Omdat het samen is...

ik ga er niet mee om, ik onderga het...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
commerciele en religieuze kerst zijn 2 verschillende dingen. de eerste is vooral gezzelig en geeft de familie de mogenlijkheid of de "dwang" qualitytime met elkaar te hebben. het overdadige eten staat me wel tegen het gaat om het samenzijn niet om je buitensporig vol te proppen.

de kerst in religieuze zin voor de christenen is een balangrijke tijd van vreugde en overdenking over de geboorte van Christus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens, vandaar +1!
Persoonlijk vind ik Kerst altijd weer een sfeervolle tijd. Het begint al bij de laatste weken voor Kerst. Ik vind het heerlijk op kerstmarkten rond te lopen. Die geuren om je heen, die lichtjes. Al die reclamefolders met kerstspulletjes, lekkere dingen. Nu ben ik toch al een type die graag kookboeken etc. lees als een roman en ik kook graag,dus.... Als de boom dan staat, open haardje aan, kaarsjes en mijn kertstukjes zijn goed gelukt, dan voel ik me helemaal lekker s`avonds. Zelfs mijn puberzoon, die anders niet van zijn kamer te slaan is, komt dan vaak er bij zitten. Hij geeft anders niet om" gezellig", maar zegt dan;"ja, het heeft wel wat". Gelukkig leven mijn ouders nog, beiden in de tachtig, mijn schoonmoeder is er ook nog steeds,wel in een rolstoel,maar ze is er nog en het is traditie inmiddels dat ze eerste kerstdag bij ons komen. Gezellig hoor. Ze vinden het ook altijd een feest, vooral omdat ik er een echte feesttafel van maak,sfeervolle kerstmuziek op de achtergrond en meestal houd ik het voor mezelf makkelijk. Met steengrillen ofzo kun je alles voorbereiden en bakken doen ze zelf. Een cocktail of ijscoupe als dessert is snel gemaakt.Het voordeel is, dat we zelf niet op bezoek hoeven te gaan en de tweede kerstdag lekker kunnen doen wat we willen. Het is altijd weer kaal in huis als de boom weer weg is, dat weet ik wel.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 kale boomsyndroom herken ik helemaal.
amc
14 jaar geleden
Taurus; zit zeker in onze leeftijdscategorie.
Ik vier kerst altijd heel erg klein, alleen met mijn vriendin. Wel lekker eten natuurlijk, cadeautjes, filmpje kijken, meestal een kerstfilm.

Kerst is voor mij pure quality time. Ik heb totaal geen behoefte aan allerlei familie verplichtingen of andere verplichtingen, daar heb je toch verjaardagen voor? Ik wil rond de Kerst gewoon samen zijn met mijn vriendin en verder geen gedoe erom heen. Lekker vrijblijvend, heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kerst? Een vreselijk feest. We gedenken de geboorte van Jezus. Als Hij had geweten dat we er dit van gemaakt hadden.... Maar ja, wat is er niet verworden?
We sluiten ons op in onze huizen en het moet het summum van alle feesten zijn. Wat vieren we eigenlijk? Waar zijn we mee bezig?
De schaduwkant van dit feest is dat er heel veel mensen creperen die niet gelukkig zijn, alleen zijn of in een rot situatie zitten. Als we echt kerstfeest zouden vieren, dan zouden we (als Jezus) omzien naar de ander. Het lijkt allemaal zo mooi, maar elk huisje heeft zijn kruisje. Waar gaat het ons om? De kalkoen? Of maar eens op bezoek gaan bij diegene waar je eigenlijk liever niet komt?
Als ik de geboorte van Jezus moet herdenken, dan liever op een andere dag dan 25 en 26 december.
Vrolijk kerstfeest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste van de kerst is toch wat er oorspronkelijk gevierd werd voordat de christenen het feest kaapten, en dat is het feit dat de dagen eindelijk weer langer worden. Als iemand met winterdips is dat voor mij het teken dat het weer de goedwe kant op gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kerst zegt me eigenlijk niets.
die dagen zit ik meestal op de ambu, zodat collega's met een gezinnetje thuis kunnen zijn.
ben wel blij dat het keerpunt is bereikt, en de dagen weer gaan lengen.
14 jaar geleden
Te commercieel. Ik hoef mijn huis niet om te toveren in een sprookjesachtige omgeving om bij de betekenis van Kerst stil te staan. Liefst gaan we 1e Kerstdag met de rugzak de natuur in
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik onderga de kerst gelaten en doe er wel gewoon aan,het heeft toch wel iets,want we zitten nu een maal in dat jaargetijde dat het vroeg donker is,en triest weer als het bewolkt is,maar het lichtpunt is ook dat je weer langzaam vooruit gaat,dat het al weer langzamer iets langer licht wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk heb ik niets met kerst.
Eet met smaak boerenkool met worst op eerste kerstdag
Ik 'gebruik' de kerstdagen om lekker een goed boek te lezen en een extra lange wandeling met de honden te maken, eigenlijk net als ieder andere zondag.
Heb al helemaal geen zin in verplichte etentjes met gestreste gastvrouwen omdat alles 'perfect' moet zijn omdat het kerst is.
Ben wel iemand die graag alleen is en dit (gelukkig) ook goed kan. Wil daarom ook helemaal niet zielig gevonden worden als ik met de kerst alleen zit, want blijkbaar ben je dan zielig.
Laat maar komen die dagen ik geniet ervan op mijn manier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals alle andere dagen van het jaar.... Alleen omdat mijn vriend en familie er wel om geven doe ik met ze mee maar voor mij part slaan ze het over. Nu ook weer: we krijgen nu al een uitnodiging om met de hele familie van mijn vriend kerst te vieren, ik zie er nu al tegenop, bleh, ik hang liever lekker op de bank met een filmpje ofzo maar al dat verplichte gedoe vind ik echt helemaal niks....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt het zelf gezellig ,dit geldt voor een ieder verschillend .Want wat voor de ene gezellig is hoeft voor de ander niet zo te zijn.Waar ik mij wel eens aan erger is het enorme koopgedrag van sommige mensen.Winkeliers spelen hier natuurlijk op in .Wat ik prettig vind is dat je die dagen prettig door komt zonder verplichtingen,Want mijn vriendin heeft nu al bonje met haar man over eerste kerst dag om wel of niet naar schoonouders te gaan.Daar doe ik niet aan mee.Het liefst zit in beide dagen in mijn housepak lekker te hangen op mijn bank.Met kaarsjes om ons heen.En in de avond lekker boerenkool met worst.Haaha en dat doen we ook .Het enige wat ik plezierig vindt dat beide ouders altijd op 24 december komen voor een brunch.Dat is prettig...en laat ons als gezinnetje maar lekker klungelen in ons housepak met onze kaarsjes achter de boerenkool met worst .Dus sentimenteel schijnheilig genieuzel maken mensen er zelf van.En eigenlijk heb ik het regelmatig het hele jaar gezellig (ook wel eens niet natuurlijk)Maar met kerst ook!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het is mooi al die lichtjens en versierde bomen , maar de echte gedachte erachter weet vrijwel niemad meer, het ene jaar heb ik er meer zin in dan het andere, ik ben geen wintermens