Ik ben op zoek naar een ander woord voor ''gezagsverhouding binnen een familie''?

Ik dacht dat het woord ''rollen'' er in zat, maar kan er niet op komen. Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2K

Antwoorden (8)

Rollenpatroon
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is 'rangorde' wat je zoekt?
paulus811
14 jaar geleden
Ik denk dat je inderdaad rollenpatroon bedoeld maar eigenlijk zijn het wel twee verschillende betekenissen:
Gezagsverhouding: wie is de baas
Rollenpatroon: wie de komische, wie is de zorger etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pikorde.

Betekenis volgens de Dikke van Dale: "De vaste op macht en aanzien gebaseerde volgorde, waarin mensen elkaar toestaan iets te doen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hiërarchie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Had ik ook in gedachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht meer aan anarchie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, ha ... inderdaad, als de hiërarchie niet werkt krijg ge anarchie, óf je komt terecht bij Het Familiediner
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wel heel erg hoor, als er binnen een familie hiërarchie is vind ik. Misschien is het niet zo bedoeld, maar ik vind hierarchie in die zin wat negatiefs hebben, alsof er meerderen zijn binnen een familie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja idd. Maar de vraag was wat het woord was, niet of het goed of slecht is om gezagsverhoudingen binnen de familie te hebben. Hoewel het m.i. best goed is als vader en moeder hiërarchisch gezien boven hun kinderen staan. Heeft ook te maken met respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat je respect bij je kinderen moet verdienen door je manier van opvoeden en het naleven van je normen en waarden en ze je kinderen voorleven.
Door aan te geven dat jij hiërarchisch gezien boven ze staat dwing je respect af wat je misschien niet verdient n.a.v. bijpassend gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga altijd uit van het goede in de mens. En dus dacht ik aan een fijn gezin, met liefdevolle ouders die gezag hebben en het goede voorbeeld geven.
Rangorde vind ik het beste synoniem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rolverdeling zou ook kunnen, verder is alles wat ik kan bedenken al genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het gaat om de gezagsverhouding is het begrip "hiërarchie" volgens mij het meest dekkend.
Anderzins kun je het ook duiden met "het meest vitale subsysteem", omdat de hiërarchie onderhevig is aan sociaal wenselijke 'buitenkant' zodat daarbinnen vaak niet de doorslag in een kwestie bepaald wordt, maar indirect vertegenwoordigd wordt. Bijvoorbeeld is onze cultuur van oudsher in naam patriarchaal omdat vader van moeder mocht zeggen dat hij dan toch wel de baas was.