Van de Staat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de Nederlandsche bank.

(gelddrukkerijen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de bank in wiens opdracht het geld wordt gedrukt! (Dus in ons geval de ECB, NIET de Nederlandsche Bank!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de overheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons monetaire systeem is een beetje vreemd. In principe is geld op het moment dat het gedrukt wordt waardeloos. Het krijgt waarde als het in omloop gebracht wordt. Dit gebeurt in prinicipe altijd als de overheid het leent van een bank. Het derde deel van de film in de bron vermelding (Zeitgeist 1, de rechter van de twee, niet Addendum) gaat over het geld systeem. In Amerika is het allemaal iets anders dan hier, maar het is toch wel een eye-opener.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Centrale bank, in ons geval dus de ECB.

Althans, eerst is het van de drukkerij, zij verkopen het aan de centrale bank. Wel voor minder dan dat het geld na uitgave waard is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de centrale bank. De staat 'leent' het weer van de bank tegen rente. Dus de schuld moet afgelost worden én de rente. Die moet weer geleend worden.
Wist je dat slechts 13 families in de werled over 95 % van het geld beschikken?
OH ja, vroeger stond op elk biljet dat de waarde ervan in goud beschikbaar was, nu niet meer.