Waarom zeggen de nieuwslezers op de radio eerst altijd hun naam?

Je hoeft de naam van de nieuwslezer toch helemaal niet te weten, en wat maakt het uit wie het nieuws voorleest?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Antwoorden (11)

Je je voorstellen is wel zo netjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is om er een persoonlijk tintje aan te geven. DJ's vertellen toch ook wie ze zijn. Ik vind het in ieder geval een positief iets!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keurig toch en zoals het hoort, je eerst even voorstellen.
Normale zaak als iemand zich even bekend maakt.
Ook al is het elke avond dezelfde nieuwslezer, de kijkers kunnen elke avond andere mensen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt inderdaad ook niet zo veel uit, maar het is een omgangsvorm, die toch wel prettig aandoet.

Wat mij erger irriteert is als bij het begin van een programma, ongeacht het tijdstip, de presentator/presentatrice de datum van die dag doorgeeft. Nou, daar zit ik echt niet op te wachten. Wat een nieuws zeg: het is vandaag zaterdag 21 november 2009.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Alles wat vandaag anders is dan gisteren, is nieuws. Daarom wordt de nieuwe datum genoemd. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja maar dat hoef ik niet van een mens te horen, want ik heb klok, advertentie, krant, pc etc...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat gewoon om de duidelijkheid. Je weet meteen welke dag het is. Tevens kan die dag een bepaalde nieuwswaarde hebben, dat wordt er dan vaak meteen bijgezegd.
Het heeft inderdaad met etiquette te maken. Op de radio kun je alleen uitgaan van iemands stem. Maar zolang diegene zijn of haar naam niet zegt, weet je nog maar erg weinig van diegene. Een naam zorgt er voor dat het nieuws persoonlijk is, je kent diegene dan net iets beter.

De nieuwslezers op TV zeggen over het algemeen ook hun naam of het staat er bij. Maar daar heb je ook meteen een plaatje erbij, je gaat die persoon herkennen.

Tevens is een naam wel makkelijk als je meer over die nieuwslezer zou willen weten. En ik kan je verzekeren dat veel mensen die interesse hebben. Neem de heren en dames die de fileberichten voorlezen. Soms ben je gewoon benieuwd hoe die mensen er uit zien.

De stem wekt de interesse op. Voor de dames is er zelfs een uitgebreide site over gemaakt, met enkel vrouwen die (onder andere) via de radio bekend zijn geworden (zie bron).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me wel zo netjes om je even voor te stellen. Ik zie het probleem ook niet zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het met je eens. Volstrekt overbodige informatie.
Ze willen je graag het 'anchor-man'-gevoel geven, de nieuwslezer een 'gezicht' geven.
Weg er mee, het voegt niets toe.
14 jaar geleden
Daar zijn de Amerikanen mee begonnen vele jaren geleden... Dus dat wordt hier ook gemeengoed... Het duurt wel jaren, maar het is een teken te meer dan zij daar voorlopen op ons en dat wij alles, maar dan ook alles nadoen en overnemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Das niet speciaal voor nieuwslezers, dat is een algemeen erkende omgangsvorm. Als ik naar de helpdesk bel interesseert het me meestal ook niet met wie ik gesproken heb, en als het noodzakelijk is dan vraag ik er nog wel een keertje naar. Maar ik zou het eerder raar vinden als iemand niet zijn naam noemt. Zo wordt het veel persoonlijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je zegt toch ook je naam als je gebeld wordt of iemand anders belt
je kan ook zeggen hallo maar de meeste mensen zeggen toch met ze spreken ook al weet je zeker dat je diegene aan de lijn krijgt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voorstellen is toch netjes.!!

Gewoon een beetje respect voor de volk..