Omdat leedvermaak een verschijnsel waarbij men het leed van een ander als humoristisch ervaart. Het kan hierbij gaan om fysiek leed, waarbij iemand zich naar het gevoel van de ander op min of meer komische wijze bezeert, of om een vorm van mentaal vermaak, waarbij men zich verkneukelt over het verlies van een andere persoon of partij. Het algemeen voorkomen van dit verschijnsel is van alle tijden en blijkt onder meer uit de uitdrukking het mooiste vermaak is leedvermaak.

Televisieprogramma's als De Leukste Thuis en America's Funniest Home Videos spelen vaak in op dit sentiment door filmpjes te vertonen van pijnlijke incidenten, waarbij het overigens in de meeste gevallen gaat om 'klein leed'. Ook programma's met de verborgen camera maken gebruik van het concept. Ook komt het voor dat men een eigen pijnlijke gebeurtenis uit het verleden zodanig opsmukt dat het tot een humoristische gebeurtenis wordt, waarbij de eventueel eraan gepaard gaande schaamte wordt weggelachen. Een ander voorbeeld van leedvermaak is slapstick-humor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je vraag klopt niet.. leedvermaak is het genoegen scheppen in het leed van een ander..
Ik hou er niet van dat een ander leed heeft.. dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Kan mij hier helemaal in vinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Ik hou er ook niet van. Sterker nog, ik heb er een grondige hekel aan.
Soms is de ellende van anderen ook grappig.
Probeer maar eens je gezicht strak te houden hierbij.
FILMPJE!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moest inderdaad lachen;-)alleen bij die kleintjes minder..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach wie heeft er niet eens in zn leven zon blunder gemaakt. Al is 't erger als je als volwassene zo valt.
Zie het zo Sharona; die kleintjes kunnen het in de meeste gevallen beter hebben dan de ouderen. Hoe jonger hoe leniger.;)
AWM
14 jaar geleden
Ja, als je vaak naar Funniest Home Video's kijkt dan word je immuun.
Goeie vraag, dat vraag ik me ook altijd af. Ik ken twee theorieën:

1) Minder ontwikkeld inlevingsvermogen. Zo is ooit onderzocht dat mannen er sneller om kunnen lachten maar vrouwen het juist zielig vinden voor het slachtoffer. Maar die vind ik nogal gechargeerd, want dat zou betekenen dat mannen minder inlevingsvermogen hebben dan vrouwen, en dat is zeker niet altijd zo.

2) Door het zien van pijnlijke herkenbare situaties probeert men het leed te relativeren door erom te lachen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan voel jij je sterker, hoe minder de mensen zijn met wie je omgaat, hoe sterker dat jij je voelt, relatief... Daarom voel je je ongemakkelijk bij mensen die heel slim zijn, is het niet?

Dus als jij kunt lachen om het leed van een ander, dan geeft dat jou een goed gevoel...

Maar dat laat zien waar je vandaan komt...

Voor mij is het namelijk precies andersom, ik voel me pas goed als ik met mensen ben die zich goed voelen en hun kwetsbaarheid kunnen tonen... En als ik leed zie, lijdt ik ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat sharonna zegt klopt ,maar soms door relativeren kan je ook wel weer lachen ,Dat is vaak achteraf.Op het moment kan een situatie niet leuk zijn.Maar het komt voor dat je er later om in een deuk kan liggen.Wel met de mensen om je heen die het mee maakte.Het heeft te maken met humor met mensen die je kent onderling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt een beveiliging te zijn. Dan voel je het leed niet, wat je wel zou voelen als je ervoor open stond.
Sommige filmpjes gaan voor je gevoel te ver, daar werkt de beveiliging niet meer en wordt je daadwerkelijk geraakt door wat de ander overkomt.