Wie heeft wel eens het noorderlicht gezien ? En hoe ziet het eruit als je er onder staat ?

Ik bedoel niet "ver " noorderlicht aan de horizon , maar ik bedoel dat je er "vlak" onder staat. Welke kleuren , welke verschijnselen ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Nu er na een half uur nog geen antwoord is, vertel ik je graag over 'mijn' noorderlicht. Ik vloog toen nog, en we waren onderweg naar Stavanger, of Bergen, in de winter.
De lichten in het vliegtuig werden uitgedaan, zodat de passagiers het door hun raampje konden zien, en de piloten wisten zelfs te regelen, dat we om mochten keren, en een tijdje terug mochten vliegen, zodat ook de mensen aan de andere kant het konden zien. Wij, cabine-personeel, mochten om de beurt door de cockpitramen komen kijken.

Het is boven Noorwegen écht donker - heel af en toe een paar kleine lichtjes van een boerderij of een dorpje, maar verder is ook de grond volledig zwart.

Naast ons vliegtuig was een gordijn van vertikale, diep-roze strepen, die leken te wiegen in een beetje wind. Af en toe werd de muur in golven hoger en lager, en je kon er af en toe vaag doorheen kijken. Het leek, alsof we erop af vlogen, maar de afstand bleef even groot. Niet zoals met een wolk, waar je steeds dichter bij komt, en dan doorheen vliegt - de muur van licht bleef steeds naast ons.

Soms scheen er iets van zeegroen doorheen, en zilver, soms dieper bijna bordeau. Het gordijn leek van heel hoog tot bijna op de grond te zweven.

Het was adem-benemend mooi.

Óóit hoop ik een sledehondensafari te maken in het hoge noorden, en dan vanuit de sneeuw dit mee te maken.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Prachtige beschrijving! Vraagje: dat gordijn, of die muur - heeft die duidelijke randen, dus is er een scherpe afbakening? Of is het een vage overgang? Ik vraag dit naar aanleiding van een eerdere vraag op GV (die ik nu niet meer kan vinden), waarin werd gevraagd over de foto's van noorderlicht. Op die foto's lijkt het noorderlicht altijd onscherp. De vraag was of die onscherpte kwam door de lange sluitertijd van de camera, of doordat noorderlicht van zichzelf al "onscherp" is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is duidelijker en scherper dan op foto's, meer zoals een hele heldere regenboog....een tijdje terug had de BBC een uitzending met Joanna Lumley over noorderlicht : het zou best kunnen, dat die in deze tijd-richting Kerst herhaald wordt. Aanrader voor je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien is er op youtube iets te vinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
www.youtube.com/watch?v=27kqueltv00 en kijk even op 2:44 minuten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of youtube : search: northern lights