De ouderen onder ons zegenVroeger was alles beterHebben ze het nu dan zo slecht .?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

Ik denk dat het vroeger in bepaalde opzichten beter was. Zie maar eens al met kinderen buiten op straat; vroeger kon je gewoon naar buiten, zonder mobieltje, er waren geen achtelijke waar je voor uit moest kijken. Ik als kind zwierf vroeger overal nu moeten mijn kids hier blijven opafstand of hun mobiel meenemen..
Ook het respect van de kids en mensen is zoek. Voor je het weet geven ze een grote bek. Het respect naar de politie is er ook niet meer. Hoorde het nog op de radio vanmiddag, poliitieagente mishandeld....
Ook was het leven minder gehaast. Nu willen we het liefst 30 uur in 24 uur hebben. Kijk maar naar de winkels. Willen 24 p.d. open terwijl vroeger was de winkel dicht op woensdagmiddag. Nee de tolerantie die is weg... Maar qua gezondheidszorg zijn we wel beter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

de ontwikkelingen in de maatschappij gaan razendsnel.
kan me voorstellen dat oude mensen terugverlangen naar een tijd dat ze het nog konden bijbenen, een tijd die overzichtelijker voor ze was.
14 jaar geleden
Dat hebben ouderen altijd gezegd, en zullen ze ook altijd blijven zeggen (dus ook onze generatie als die ouder is). Het is niet zo zeer dat het vroeger beter was, maar dat het vroeger anders was en dat 'anders' was voor hen toen vertrouwd. De wereld zoals je hem leert kennen in je jeugd lijkt een vast gegeven als je jong bent. Nu is het allemaal niet meer zo vertrouwd en als je ouder wordt is je aanpassingsvermogen verminderd, dus is het minder makkelijk om de veranderingen bij te houden.
Het zijn trouwens niet alle ouderen die dat zeggen. Er zijn ook ouderen die zich prima aanpassen en de huidige tijd geweldig vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet zo goed met Nederland. De economie zit in een flinke dip en de euro heeft de portemonnee ook niet bepaald gespekt.
Logisch dat het oudere gedeelte van de bevolking terug gaat verlangen naar betere tijden uit een ver verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in de jaren 70 was het geweldig met de olie-crisis... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrijwel niemand met een baan heeft ook maar iets gemerkt van de slechte economie, de inflatie is nog steeds erg laag en de euro heeft ons geen geld gekost, We leven in een van de rijkste landen ter wereld, daar kan de v.s. een puntje aan zuigen!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat juist heel goed met Nederland, heb je gezien hoeveel vuurwerk we in de lucht hebben geknald. Voor 65 miljoen, zou het dan heel slecht gaan met ons? Net als Ed aangeeft, de meeste merken niet veel van deze zogenaamde crisis, enkel diegene die ontslagen zijn omdat de bedrijven het woord crisis aangrijpen om mensen de laan uit te sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep Ed en Biertje, jullie hebben helemaal gelijk. Jammer dat ik een van die ben die het wel merkt....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja: kom we helpen je zoeken, plaats er een vraag over, dan geven we advies! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, nee dank je, ik heb goeie begeleiding van een coach. Komt uiteindelijk allemaal goed, kost alleen wat tijd... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi, goed om te horen!
Mensen zijn nu eenmaal nostalgisch ingesteld. Oude gebeurtenissen vervormen met de tijd en worden volledig verdraaid en in een ander context geplaatst. Zonder dat je er iets aan kan doen.
Vroeger is niet beter, maar 'op in rook', en dat vroeger beter was, zeiden ze vroeger ook, en daarvoor ook al, en zelfs daarvoor, want elke tijd is uniek.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet wat jij onder ouderen verstaat, maar ikzelf (50+) vind dat we het tegenwoordig nog al wat beter hebben. Ik kom uit het dorp dat door Wim Sonneveld bezongen werd, en ik heb ook nog de tijd gekend dat mijn ouders zwaar werk moesten verrichten en lange dagen maken. In die tijd was alles wel veel gemoedelijker, maar niet beter dan nu. Men was met veel minder tevreden, er was gewoon niet meer.
jc54
14 jaar geleden
Wat er vroeger beter was: het leven was rustiger, minder stress, men was verdraagzamer voor elkaar, meer respect voor elkaar, er was meer zekerheid, de maarschappij veranderde maar heel langzaam, het geloof gaf veel evenwicht in de samenleving, men was vaker tevreden, de avonden leken veel langer, het was gezelliger.

Wat was er vroeger slechter: De gezondheids zorg, de huisvesting, onderwijs, 50 urige werkweek of nog veel langer, zat. tot 12 uur werken, 1 week vakantie per jaar, enorme vervuiling van het millieu door kolenkachels, het dumpen van afval in het water en in de grond, geen geïsoleerde woningen, grote armoede voor en groot deel van de bevolking, eerste en tweede wereldoorlog.
Men moest vaak uren fietsen of lopen naar het werk.

Hebben we het nu dan zo slecht?
Ons leven is nu volgepropt met allelei onzinnige dingen, we zijn een slaaf geworden van de techniek, als deze evenweg valt (pinnen mobieltje) zijn we hopeloos verloren.
Veel mensen hebben alles behalve gelukkig zijn.
Dat kwam vroeger veel meer voor, ook bij de arme mensen.
Wij zijn nu arm geworden door onze rijkdom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Arm aan gevoelsleven en gezinsgezelligheid zeker,heel goed verwoord eddijst!+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gesproken Ed +1
het is maar wat je gewend bent. verandering kan voor de 1 goed zijn en voor de ander vervelend. en veel mensen die al wat ouder zijn houden niet van/kunnen niet tegen Verandering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ben zelf 60 + en denk dat ze bedoelen dat de mensen tegenwoordig zo ontevreden zijn.
De auto moet luxer,een keer per jaar op vacantie is niet genoeg,de kinderen moeten merk kleding dragen enz. enz.
Tevredenheid zie je nog maar weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zo slecht hebben ze het tegenwoordig niet. Sterker nog, ik denk dat veel ouderen ook vinden dat we er in veel gevallen flink op vooruit zijn gegaan. Ik hoor nog wel eens bejaarde dames vertellen over bijvoorbeeld de was.
Daar waren ze dagen mee bezig om dat weer schoon en in de kast te krijgen, een hels kawei.
De vooruitgang gaat ze misschien wat te snel en iedereen heeft altijd haast. Tijd voor een praatje is er in veel gevallen niet meer bij, de maatschappij wordt misschien zelfzuchtiger en egoïstischer. In dat geval kan ik me voorstellen dat de ouderen zeggen dat het vroeger allemaal beter was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens +1
Welzijn is niet een kwestie van geld, en van beter of slechter. Maar het is vooral ook jouw plaats in the chain of beings en in de maatschappij. Ik denk overigens dat het gevoel van 'vroeger was alles beter' voor de huidige generatie jongeren nog sterker zal zijn.

Ik heb het goed gedaan in het leven, ik heb goed mijn brood verdiend en heb veel gedaan en gezien, maar ik ben wel een beetje vervreemd van de huidige samenleving en dat is nu precies waar de uitspraak 'vroeger was alles beter' op betrekking heeft.

Een belangrijk aspect is, dat de intelligentie en de kennis zeker niet is toegenomen, maar de assertiviteit zeker wel, en dat imaakt ouderen onzeker. Daarom zeggen ouderen vaak, dat vroeger alles beter was. En misschien is dat ook wel zo, en zelf doorlopend zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag me zelf rustig een oudere noemen,zelfs onder ons!
Mijn ervaring en die van veel van mijn leeftijdgenoten is juist andersom! We hebben het nu veel beter dan vroeger.
Natuurlijk zijn er dingen die we vroeger beter vonden,denk maar aan de bedillerigheid tegenwoordig van de overheid,die vroeger een stuk minder was. Maar in z'n algemeenheid zijn we er op vooruit gegaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eerlijke oudere +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Biertje,ook oudjes kunnen eerlijk zijn.Bedankt!